A study of the relationship between Leadership Style with Emotional Intelligence in the Heads of Departments at University of Mohaghegh Ardabili

زاهد بابلان, عادل and رجبی, سوران (2008) A study of the relationship between Leadership Style with Emotional Intelligence in the Heads of Departments at University of Mohaghegh Ardabili. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
1.pdf

Download (542kB)

Abstract

The purpose of this study was to determine simple and multiple relationships between leadership styles and emotional intelligence component in the Heads of Departments University of Mohaghegh Ardabili. The Statistical population involved all the academic staff members and Heads of the Departments at the university (N=118). Based on the nature of subject and research questions, correlational method was thought to best serve the purpose of the present study. To collect the data, the Shutte et al Emotional Intelligence Scale (EIS) and Bass and Avolio Multifactor Leadership Style Questionnaire (MLQ form 5X) were used. The Results indicated high satisfaction on the part of the majority of the members about the performance and leadership style of the Heads of the Departments. Also transformational style was found to be of high prevalence among the Heads of the Departments. Furthermore, prediction of variables with the use of multivariate regression indicated that only the use of emotional subscale can predict the transformational and Laissez faire leadership styles, but the use of emotional, emotional regulation, and assessment and expression of emotions (p<0.01) can predict the transactional leadership styles. In the study of the relationship between variables, it was found that that a positive correlation exists between transformational leadership style and emotional intelligence (P<0.05) has negative correlation between transactional leadership style and emotional intelligence (P<0.01), but not significant relationship between Laissez faire leadership style and emotional intelligence was found. This study showed that EI and its different dimensions have a high power in predicting leadership styles of the Heads of the Departments.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی ارتباط سبك رهبري با هوش هيجاني در مديران گروههاي آموزشي دانشگاه
Persian Abstract: هدف اصلی این مطالعه تعيين رابطة سادة و چندگانه سبك هاي رهبري با ابعاد هوش هيجاني مديران گروههاي آموزشي دانشگاه محقق اردبيلي بود. جامعه آماري مطالعه حاضر شامل کلیه اعضاء هيأت علمي و مدیران گروههای آموزشی زن و مرد دانشگاه محقق اردبیلی و حجم نمونه اين مطالعه شامل 118 نفر از اعضاي هيأت علمي و مديران گروههاي آموزشي بوده است كه به روش كل شماري انتخاب شدند. ماهيت موضوع و اهداف مطالعه ايجاب مي‌كرد كه از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته، مقیاس هوش هيجاني شوت و همكاران (1998) و پرسشنامه چندعاملی رهبري باس و آوليو (2004) مي‌باشد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه اكثريت افراد از عملكرد و سبك رهبري مدير گروه رضايت بالايي دارند. همچنين سبك رهبري تحول گرا در مديران گروههاي آموزشي رواج بيشتري دارد. يافته هاي استنباطي نشان داد كه صرفاً بعد بهره برداري از هيجان مي تواند سبك رهبري تحول گرا و آزاد گذار را پيش بيني کند اما ابعاد بهره برداري از هيجان، تنظيم هيجان و ارزيابي و ابراز هيجان (01/0P<) به ترتيب اولويت مي توانند سبك رهبري مراوده اي را پيش بيني کنند. در بررسي رابطه بين متغيرها، بين سبك رهبري تحول گرا با هوش هيجاني همبستگي مثبت و معناداري وجود داشت (05/0P<) و بين سبك رهبري مراوده اي با هوش هيجاني همبستگي منفي و معناداري وجود داشت (01/0P<) اما بين سبك رهبري آزاد گذار با هوش هيجاني همبستگي معناداري بدست نيامد. اين مطالعه نشان داد كه هوش هيجاني و ابعاد آن توان بالايي در پيش بيني سبك هاي رهبري دارد.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 09 Jun 2019 06:31
Last Modified: 09 Jun 2019 06:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8142

Actions (login required)

View Item View Item