The Prediction of Academic buoyancy Based on Academic Support and Academic Self Concept in High School Students

شیخ الاسلامی, دکتر علی and کریمیان‏پور, غفار (2016) The Prediction of Academic buoyancy Based on Academic Support and Academic Self Concept in High School Students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Final Report of Academic Buoyancy.pdf

Download (815kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to prediction of academic buoyancy based on academic support and academic self concept in students. The method of study was to correlational. Statistical population of this study comprised of all Ardebil high school students in 2015-2016 academic year, That among them by using cluster random sampling, 240 samples were selected and finally 235 questionnaires were analyzed. For data collection the Hosein chary and dehghanzade academic buoyancy questionnaire, Sands and Plunkett academic support questionnaire and Yesen-chen academic self concept questionnaire were used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. Findings showed that there exist significant positive relationship between academic support and its components and academic self concept and its components with academic buoyancy of students. Also regression analysis revealed that %30 of the total variance of academic buoyancy can be explained by academic support and academic self concept. Therefore, it can be concluded that the academic support and academic self concept are important and related variables to academic buoyancy of students.

Item Type: Other
Persian Title: پیش‏بینی سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی در دانش‏آموزان دوره‏ی متوسطه‏ی دوّم
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی در دانش‏آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‏ی آماری پژوهش را کلّیه¬ی دانش‏آموزان دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر اردبیل در سال‏تحصیلی 96-1395 تشکیل می‏دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای تعداد 240 دانش‏آموز ‏به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامه‏ی 235 دانش‏آموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامه¬ی سرزندگی تحصیلی حسین‏چاری و دهقان‏زاده، پرسشنامه¬ی خودپنداره¬ی تحصیلی یسن‏چن و پرسشنامه¬ی حمایت تحصیلی سانذز و پلاکت برای جمع‏آوری داده‏ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین حمایت تحصیلی (و مولفه‏های آن) و خودپنداره‏ی تحصیلی (و مولفه‏های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان رابطه‏ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 30 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی قابل پیش‏بینی است که متغیر حمایت تحصیلی سهم بیشتری داشت. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که حمایت تحصیلی و خودپنداره‏ی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان ‏می‏باشند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 23 Jun 2019 08:18
Last Modified: 23 Jun 2019 08:18
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8228

Actions (login required)

View Item View Item