Comparison of Original family function and differentiation of self in students with and without love trauma

حاجلو, دکتر نادر and مولایی, مهری (2016) Comparison of Original family function and differentiation of self in students with and without love trauma. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
عملکرد خانواده.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The aim of current research was to compare original family function and differentiation of self in students with or without love trauma. The current study design is an Ex post facto research. The population of current study include all Ardebil university students which one-hundred students without love trauma (50 female, 50 male) and one-hundred students with love trauma (50 female, 50 male) were selected by purposive sampling method. For collecting the data, love trauma scale, original family function and self-differentiation quesionnares were utilized. After gathering, the data were analyzed with SPSS. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that among seven subscales of original family function, there are significant differences between communication, emotional association, performance of a role, and problem solving. Also the results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there are significant differences between emotional reactivity, i-position, emotional cut off, and fusion with others in students with and without love trauma.

Item Type: Other
Persian Title: عملکرد خانواده اصلی و تمایزیافتگی خود در دانشجویان با و بدون شکست عاطفی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده اصلی و تمایز یافتگی خود در دانشجویان با و بدون شکست عاطفی بود. طرح پژوهش، از نوع علّی- مقایسه ای (پس رویدادی) است. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه¬های شهر اردبیل می¬باشد که 100 نفر دانشجوی بدون شکست عاطفی (50 نفر دانشجوی دختر، 50 نفر دانشجوی پسر) و 100 نفر دانشجوی با شکست عاطفی (50 نفر دانشجوی دختر، 50 نفر دانشجوی پسر) به شیوه¬ی نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از مقیاس ضربه عشق، پرسشنامه عملکرد خانواده اصلی و پرسشنامه تمایزیافتگی خود استفاده شد. پس از جمع¬آوری اطلاعات ، داده¬های به دست آمده از پرسشنامه¬ها با استفاده از نرم¬افزارSPSS، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که بین دانشجویان با و بدون شکست عاطفی، در چهار زیر مولفه ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، و حل مشکل از هفت زیر مولفه عملکرد خانواده اصلی، تفاوت معنی¬داری وجود دارد. در ادامه، تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دانشجویان با و بدون شکست عاطفی در زیر مولفه واکنش هیجانی، موقعیت من، جدایی هیجانی، آمیختگی با دیگران از متمایزسازی خود، تفاوت معنی¬داری وجود دارد.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 17 Jun 2019 07:12
Last Modified: 17 Jun 2019 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8231

Actions (login required)

View Item View Item