The Study of Psychometric Properties of the Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale

شیخ الاسلامی, دکتر علی and خاکدال قوجه‏بیگلو, سعید (2017) The Study of Psychometric Properties of the Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Final Report of Subjective Well-Being.pdf

Download (966kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the brief adolescents' subjective well-being in school scale at Iran students sampling. The study was descriptive-correlational. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil) in academic year of 2016-2017, that selected across of there using random cluster sampling, 303 students. For collective data using from brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014) and students’ basic psychological needs at school scale (2014). Results confirmatory factor analysis, principle factor brief adolescents’ subjective well-being in school, two factor school satisfaction and affect in school determined for students’ brief adolescents’ subjective well-being in school scale. Results pearson correlation coefficients for investigated concurrent validity brief adolescents’ subjective well-being in school scale showed that across of namber at subscales brief adolescents’ subjective well-being in school scale with three component students’ basic psychological needs at school there is positive and significant correlation. Internal consistency brief adolescents’ subjective well-being in school scale cronbachs alpha coefficients and with correlation coefficients 0/70 to 0/76 confirmatoried. test-retest reliability brief adolescents’ subjective well-being in school scale and with correlation coefficients 0/62 to 0/72 for total scale and subscales confirmatoried. The results brief adolescents’ subjective well-being in school scale for assessing this construct at Iran students sample from validity and reliability.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی ویژگی‏های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه
Persian Abstract: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی¬های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونه¬ای از دانش¬آموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش¬آموزان مدارس دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر پارس‏آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 303 دانش‏آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده¬ها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه (2014) جمع‏آوری شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمره¬ی آزمودنی¬ها در خرده‏مقیاس¬های فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه با خرده‏مقیاس‏های، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش¬آموزان در مدرسه رابطه‏ی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم¬ کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمره¬ی کل و خرده‏مقیاس¬های آن، مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافته‏های این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه¬های دانش‏آموزان ایرانی از ویژگی‏های روانسنجی کافی برخوردار است.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 05:58
Last Modified: 30 Jun 2019 05:58
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8269

Actions (login required)

View Item View Item