The Study of Psychometric Properties of the Brief School Belongingness Scale in Students

شیخ الاسلامی, دکتر علی and خاکدال قوجه‏بیگلو, سعید (2017) The Study of Psychometric Properties of the Brief School Belongingness Scale in Students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Final Report of Brief School Belongingness.pdf

Download (871kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Brief School Belongingness Scale at Iran students sampling. The study was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil) in academic year of 2017-2018, that selected across of there using random cluster sampling 348 finaly scale of 332 was analys abilty. For collective data using from brief school belongingness scale (2016) and brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014). Results confirmatory factor analysis, principle factor brief school belongingness scale, two factor School acceptance and School exclusion determined for brief school belongingness Scale. Results pearson correlation coefficients for investigated concurrent validity brief school belongingness scale showed that across of namber at subscales brief school belongingness scale with two component brief adolescents’ subjective well-being in school scale, there is positive and significant correlation. Internal consistency brief school belongingness scale cronbachs alpha coefficients and with correlation coefficients 0/73 to 0/77 confirmatoried. test-retest reliability brief school belongingness Scale and with correlation coefficients 0/67 to 0/76 for total scale and subscales confirmatoried. The results brief school belongingness scale for assessing this construct at Iran students sample from validity and reliability.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی ویژگی‏های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در دانش‏آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی¬های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونه¬ای از دانش‏آموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه¬ی آماری پژوهش را تمامی دانش‏آموزان مدارس دوره¬ی متوسطه¬ی دوّم شهر پارس¬آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 97-1396 تشکیل می¬دادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای، 348 دانش¬آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامه‏ی 332 دانش¬آموز قابل تحلیل بود. برای جمع¬آوری داده¬ها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و ترد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمره¬ی دانش‏آموزان در خرده¬مقیاس¬های فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خرده¬مقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمره¬‏ی کل و خرده¬مقیاس¬های آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، می‏توان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه¬های دانش¬آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 07:13
Last Modified: 30 Jun 2019 07:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8343

Actions (login required)

View Item View Item