Effects of Wii Fit Training on Gross Motor Skills and Eye-Hand Coordination in Children with Motor Disorders: The Emphasis on New Training

دهقانی, دکتر ماهرخ (2017) Effects of Wii Fit Training on Gross Motor Skills and Eye-Hand Coordination in Children with Motor Disorders: The Emphasis on New Training. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Mahrokh Dehghani.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of Wii Fi exercises on fundamental movement skills (manipulation and locomotor skills) and eye-hand coordination of male students with movement disorders. The population of this study was all students aged 7 to 10 years with movement disorders in Tehran city in the academic year 1396-97. Convenience sampling was used to select the sample. Finally, 20 subjects were selected according to the research objectives. Participants were matched based on movement skills pretest divided in two groups. TGMD-2 test checklist was used to assess the children's motor skills. Purdue Pegboard Test was used to assess the children's eye-hand coordination. The experimental group exercised Wii Fit movements 2 days per week for 8 weeks in 55-minute sessions. The Kolmogorov-Smirnov test was used for normality of the data and the covariance analysis was used to compare the groups. The results of covariance analysis showed that there are significant difference between the mean score of the fundamental motor skills and eye-hand coordination of the subjects in terms of group membership (P <0.01). Therefore, by providing related interventions, the motor skills and eye-hand coordination of childrens with movement disorders can be developed.

Item Type: Other
Persian Title: تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارتهای حرکتی درشت و هماهنگی چشم-دست کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی: تاکید بر تمرینات نوین
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارت‌های حرکتی بنیادی (مهارت‌های دستکاری و جابجایی) و هماهنگی چشم-دست دانش آموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی بود. جامعه مورد نظر در این پژوهش را کلیه دانش آموزان 7 تا 10 سال دارای اختلال حرکتی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. در نهایت 20 نفر که متناسب با اهداف تحقیق بودند انتخاب و به صورت همگن و مساوی بر اساس پیش آزمون مهارت حرکتی اولریخ و تست پردو-پگبورد در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه تجربی تحت تأثیر تمرینات وای فیت قرار گرفت. تمرینات به مدت 8 هفته طی دو روز در هفته در جلسات 55 دقیقه ای اجرا شد. از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع‌ها و از تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروه‌ها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد بين ميانگين باقيماندة نمرات مهارت‌های حرکتی بنیادی و هماهنگی چشم-دست آزمودني¬ها برحسب عضویت گروهی تفاوت معنی¬داري مشاهده مي‌شود (05/0P<). بنابراین، با ارائه مداخلات مرتبط می‌توان مهارت‌های حرکتی درشت و هماهنگی کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی را توسعه داد.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 30 Jun 2019 07:23
Last Modified: 30 Jun 2019 07:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8351

Actions (login required)

View Item View Item