The role of Internet addiction and self-disclosure in predicting cyberbullying in students

اسدی, سید محمد رضا and قاسمی نژاد, محمد علی (2017) The role of Internet addiction and self-disclosure in predicting cyberbullying in students. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
طرح.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of Internet addiction and self-disclosure in predicting cyberbullying in students. In this research, 400 second-grade students in Ardabbil were selected using sampling method and responded to the Internet addiction questionnaire (Young, 1996), cyberbullying questionnaire (Lam & Li, 2013) and self-disclosure questionnaire (Valkenburg & Peter, 2007). Findings The results showed that there was a significant relationship between cyberbullying and cyber victimization among internet addiction. There was also a significant relationship between online self-disclosure and cyberbullying and cyber victimization. The results of stepwise regression showed that online addiction and self-disclosure alone account for 39% of variance cyberbullying and 10% of cyber victimization. According to these results, the role of online self-disclosure and Internet addiction as a predictor of and cyberbullying and cyber victimization should be given special attention. It will bring important implications for professionals, authorities and families who play a vital role in managing the cyberspace of their children.

Item Type: Other
Persian Title: نقش اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین در پیش بینی آزارگری سایبری در دانش آموزان
Persian Abstract: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین در پیش¬بینی آزارگری سایبری در دانش آموزان بود. در این پژوهش 400 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم استفاده کننده از فضای مجازی شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 به شیوه نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، آزارگری سایبری لام و لی (2013) و خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر (2007) پاسخ دادند. یافته¬ها نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و آزارگری سایبری و قربانی سایبری ارتباط معنی داری وجود داشت (01/0p<). همچنین بین خود افشایی آنلاین با آزارگری و قربانی سایبری ارتباط معنی داری وجود داشت(01/0p<). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین 39 درصد از واریانس آزارگری سایبری و 10 درصد قلدری سایبری را تبیین می¬کنند. با توجه به این نتایج می¬توان به نقش خود افشایی آنلاین و اعتیاد به اینترنت به عنوان پیش¬بینی کننده آزارگری و قلدری سایبری توجه ویژه¬ای داشت. این یافته تلویحات مهمی برای متخصصان و مسئولین خانواده که در نقش بسزایی در مدیریت فضای مجازی دارند خواهد داشت.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 07:29
Last Modified: 30 Jun 2019 07:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8361

Actions (login required)

View Item View Item