The Role of Scientific-Technology Literacy of Educational Leaders in Increasing the Components of Soft Skill

خالق خواه, دکتر علی and نجفی, حبیبه (2018) The Role of Scientific-Technology Literacy of Educational Leaders in Increasing the Components of Soft Skill. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final tarh.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Abstract: Background: Administrator soft skills are very useful for organization effective and self-efficacy. School administrators need to complete their formal and informal skills in relation to staff and community. Objectives: The purpose of this study was to investigate the role of educational managers' scientific-technology literacy in increasing the soft skills components. Method: The research is applied in terms of purpose, and in terms of data collection, it is a field-library type and a correlation type (regression) method. The statistical population includes 95 schoolchildren in all cities of Ardabil. The sample size was estimated by the Krejci-Morgan formula of 76 people. Sampling was carried out using simple random sampling. The instrument used in this research is a standard questionnaire - Miller scientific-technology literacy Questionnaire (2006) and a Khalegkhah and Najafi researcher made questionnaire (2018) of soft skills. The validity of the tools was verified by confirmatory factor analysis and their reliability with Cronbach's alpha coefficient (internal consistency). Data was analyzed by using of Spss20 software. Results: The results of the findings showed that there is a positive and significant relationship between scientific literacy and the soft skills of educational managers (r = 0.56; p < 0.05); Also, technology literacy has a positive and significant relationship with soft skills of educational managers (r = 0.55, p < 0.05). The results of simultaneous regression showed that scientific-technology literacy can explain and predict about % 67 of soft skills changes in educational managers (Adj = 0.134; r = 0.820; R2 = 0.672) that The highest is the scientific literacy with a beta coefficient of 0.39 (β = 0.39). Conclusion: The Soft skills of managers in today's changing and competitive world are needed more than before and educational managers must pay special attention to the solutions to increase it.

Item Type: Other
Persian Title: نقش سواد علمی – فناوری مدیران آموزشی در افزایش مؤلفه های مهارت نرم
Persian Abstract: چکیده: زمینه: مهارتهای نرم مدیران برای مؤثری و خودکارآمدی سازمان بسیار مفید می باشد. مدیران مدرسه نیاز دارند که مهارتهای رسمی و غیر رسمی خود را در ارتباط با کارکنان و جامعه تکمیل کنند. هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش سواد علمی – فناوری مدیران آموزشی در افزایش مؤلفه های مهارت نرم می باشد. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث گرد آوری داده ها از نوع میدانی- کتابخانه ای و از نظر روش از نوع همبستگی (رگرسیون همزمان) می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس شهر اردبیل به تعداد 95 نفر می باشند. حجم نمونه به وسیله فرمول کرجسی- مورگان به تعداد 76 نفر برآورد شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفته است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک عدد پرسش نامه استاندارد- پرسشنامه سواد علمی – فناوری میلر (2006) و پرسش نامه محقق ساخته مهارت نرم خالق خواه و نجفی (1397) می باشد. که روایی ابزارها با روش تحلیل عاملی تأئیدی و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ (همسانی درونی) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با کمک نرم افزار 20Spss مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که سواد علمی با مهارت نرم مدیران آموزشی رابطه مثبت و معناداری دارند (05/0; p < 56/0r = ) همچنین سواد فناوری با مهارت نرم مدیران آموزشی رابطه مثبت و معناداری دارند (05/0; p < 55/0r = ). نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که سواد علمی – فناوری قادر است حدود 67 درصد از تغییرات مهارت نرم مدیران آموزشی را تبیین و پیش بینی نماید (134 /0 Adj= ، 672/0 R2 =، 820/0 r =) که بالاترین آن مر بوط به سواد علمی با ضریب بتای 39/0 (39/0 = β) می باشد. نتیجه گیری: مهارتهای نرم مدیران در دنیای متغیر و رقابتی امروزی بیش از قبل مورد نیاز است و مدیران آموزشی باید به راهکارهای افزایش آن توجه ویژه نمایند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 07:45
Last Modified: 30 Jun 2019 07:45
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8380

Actions (login required)

View Item View Item