The Effectiveness of Mindfulness-Based Techniques Training on Stress, Anxiety and Depression of Mothers of Child with Special Learning Disabilitiy

شیخ الاسلامی, دکتر علی and سیداسماعیلی قمی, نسترن and محمّدی, نسیم (2018) The Effectiveness of Mindfulness-Based Techniques Training on Stress, Anxiety and Depression of Mothers of Child with Special Learning Disabilitiy. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Final Report of Mothers of Child with Special Learning Disabilitiy.pdf

Download (655kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate effectiveness of mindfulness-based techniques on stress, anxiety and depression of mothers of child with special learning disability. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of study included all the mothers of child with special learning disability in ardabil city in the year of 2018, That among them by using available sampling, 40 mothers were selected and randomly assigned to the experimental group (20 individuals) and control group (20 individuals). The experimental group had received 8 sessions of mindfulness-based techniques. Stress, anxiety and depression questionnaire (DASS) used to data gathering. Data were analyzed by multivariable co-variance test. Findings indicated that the research hypothesis of effect of mindfulness-based techniques on stress, anxiety and depression of mothers of child with special learning disability had been proven and mothers of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly less stress, anxiety and depression. So, we can conclude that mindfulness-based techniques has a significant effect on stress, anxiety and depression of mothers of child with special learning disability.

Item Type: Other
Persian Title: اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش به شیوه‌ی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص شهر اردبیل در سال 1397 تشکیل ‌می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 مادر انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی لاویبوند و لاویبوند (1995) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری، استرس، اضطراب و افسردگی کمتری داشتند و فرضیه‏های پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص مورد تائید قرار گرفته است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش فنون مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص اثربخش است
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 14 Jul 2019 04:51
Last Modified: 14 Jul 2019 04:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8389

Actions (login required)

View Item View Item