Process-focused conversation analysis, an approach for intervention and typography in counseling with people with depression, generalized anxiety and somatization disorder

قمری کیوی, دکتر حسین (2018) Process-focused conversation analysis, an approach for intervention and typography in counseling with people with depression, generalized anxiety and somatization disorder. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
گزارش.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Process-focused conversation analysis, an approach for intervention and typography in counseling with people with depression, generalized anxiety and somatization disorder This research was conducted with the aim of determining the place of questioning, skill, and techniques in psychotherapy with patients with depression, generalized anxiety and somatization disorder using a process-focused conversation analysis method. The research method was the qualitative and single case. the clients were selected using available sampling method (from each disorder of two persons) among clients were referred to sepand counseling Center in Ardabil and received counseling and psychotherapy using the meta-theory method. The events of each session were transcribed, and then, the type of therapist’s responses in the form of the equation of change and typography (symbolic system) was determined for each client. The change equation was written using a regression analysis model. It was revealed that there were no differences in the use of a variety of questions among disorders, and differences in terms of the type of question used in the session should be sought among individuals. Results showed that in using of kinds of skills there are some debates so that empathy in depressive disorder is more effective and frequent than in anxiety disorder and somatization disorder and techniques in anxiety disorder and somatization disorder is more effective and frequent than depression. On the other hand, the contribution of each of the effective components depending on the therapist's responses in the variance of change has been determined. The importance of these findings is to objectify the flow of psychotherapy and counseling, as well as a more accurate analysis of the therapist's responses, especially during counseling.

Item Type: Other
Persian Title: تحلیل مکالمه فرایند محور، رویکردی برای مداخله و تیپوگرافی در مشاوره با افراد دارای اختلال افسردگی ،اضطراب منتشر و جسمی شده
Persian Abstract: تحلیل مکالمه فرایند محور، رویکردی برای مداخله و تیپوگرافی در مشاوره با افراد دارای اختلال افسردگی ،اضطراب منتشر و جسمی شده این پژوهش با هدف تعیین جایگاه پرسشگری ، مهارت و فن در مشاوره با مراجعان دارای اختلال افسردگی و اختلال اضطراب منتشر و جسمانی شده با استفاده از روش تحلیل مکالمه فرایند محور اجرا گردید.روش پژوهش از نوع کیفی و تک موردی بود.شش نفر از مراجعان به مرکز مشاوره سپند شهر اردبیل که دارای اختلال های افسردگی و اضطراب منتشر و جسمی شده بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (از هر اختلال دو نفر) و با استفاده از روش فرا نظری تحت مشاوره و روان درمانی قرار گرفتند.رویدادهای هر جلسه به طور کامل نوشته شد و پس از آن ،نوع واکنش های مشاور در قالب معادله تغییر و تیپوگرافی برای هر مراجع تعیین شد. معادله تغییر با استفاده از مدل تحلیل رگرسیون چند متغییره نوشته شد.معلوم شد که در استفاده از انواع پرسش ها در انواع اختلال ها تفاوت وجود ندارد و تفاوتها را از نظر نوع پرسش بکار رفته در جلسه باید در میان افراد جستجو کرد.اما در استفاده از انواع مهارتها در میان اختلال ها تفاوت هست از جمله همدلی در اختلال افسردگی بیشتر کاربرد دارد و فنون نیز در اختلال هایی مثل اختلال اضطرابی و اختلال جسمی شده کاربرد بیشتری از اختلال افسردگی دارند. از طرف دیگر معلوم شد سهم هریک از مولفه های اثربخش وابسته به پاسخ های درمانگر در واریانس تغییر چقدر است. اهمیت این یافته ها در عینیت بخشی به جریان روان درمانگری و مشاوره و نیز تحلیل دقیق تر پاسخ های درمانگر بویژه در جریان کارورزی مشاوران است.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 10:03
Last Modified: 30 Jun 2019 10:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8436

Actions (login required)

View Item View Item