The evaluation of teachers attitude towards the Use of educational software and solutions that enhance the classroom

مرادی, دکتر مسعود and نریمانی, دکتر محمد and سیدکلان, سیدمحمد (2018) The evaluation of teachers attitude towards the Use of educational software and solutions that enhance the classroom. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
گزارش نهایی طرح پژوهشی.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of the present study was to investigate teachers' attitudes towards the use of educational software in Ardebil schools. This study, using both qualitative and quantitative exploratory mixed method has been done. In the qualitative research method in the form of focus groups and through semi-structured interviews Levels of teachers' attitudes towards the use of educational software in terms of curriculum leaders were selected by purposive sampling, identification and were classified. In the quantitative research in the form of a descriptive study and through the questionnaire views of the 361 teachers who were selected by simple random sampling method collected and the data were analyzed using software spss22. Information obtained in the attitude of cognitive, emotional and behavioral was derived.The Results showed that teachers' attitudes towards educational software's has been positive and from the view of participants, the most dominant type of attitude, is behavioral attitude of teachers towards educational software's. Then, the cognitive and emotional attitudes are important.

Item Type: Other
Persian Title: ارزیابی میزان نگرش معلمان نسبت به استفاده از نرم افزارهای آموزشی و ارائه راهکارهای ارتقاء بخشی آن در کلاس درس
Persian Abstract: میزان استفاده از نرم¬افزارهای آموزشی در کلاس¬های درس و تببین تجارب و نگرش معلمان نسبت به نرم¬افزارهای آموزشی نشان دهنده اثربخشی فرایندهای تدریس و یادگیری بوده و از اولویت¬های مهم و اساسی مدارس در سند تحول بنیادین نظام آموزشی ایران است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، واکاوی نگرش معلمان نسبت به استفاده از نرم¬افزارهای آموزشی در مدارس شهر اردبیل می¬باشد. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمّی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی در قالب روش تحقیق گروه¬های کانونی و از طریق ابزار مصاحبه نیمه¬ساختاریافته، سطوح نگرش معلمان نسبت به استفاده از نرم¬افزارهای آموزشی از دیدگاه سرگروه های درسی به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شده بودند، شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمّی پژوهش که در قالب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق¬ساخته دیدگاه¬های 361 نفر از معلمان که به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، داده¬ها با استفاده نرم افزار spss22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد نگرش معلمان نسبت به نرم¬افزارهای آموزشی مثبت و در سطح مطلوب بوده است و از نظر مشارکت¬کنندگان، غالب¬ترین نوع نگرش، نگرش رفتاری معلمان نسبت به نرم¬افزارهای آموزشی بوده است و اهمیّت نگرش¬های عاطفی و شناختی در مرتبه بعدی قرار دارد.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 08:43
Last Modified: 30 Jun 2019 08:43
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8438

Actions (login required)

View Item View Item