Pattern of structural relationships between anxiety sensitivity, cognitive biases and pregnancy anxiety: the mediator role of emotion regulation

بشرپور, دکتر سجاد and طاهری فرد, مینا (2018) Pattern of structural relationships between anxiety sensitivity, cognitive biases and pregnancy anxiety: the mediator role of emotion regulation. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
اضطراب بارداری نهایی.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Studies have shown that anxiety is one of the most common symptoms in pregnant mothers, which can lead to harmful effects for these individuals and the fetus. In order to identify the progression of pregnancy anxiety, this study was conducted to determine the structural relationships between anxiety sensitivity, cognitive bias and pregnancy anxiety with mediating role of emotion regulation. The method of this study was descriptive and correlational. All pregnant women who referred to health centers in Ardabil in 2017 were the statistical population of this study. A total of 180 individuals were selected through cluster sampling and responded to pregnancy anxiety, cognitive bias, anxiety sensitivity and emotion regulation index. The obtained data were analyzed by Pearson correlation tests, multiple regression analysis and path analysis using SPSS22 and Liserl 7/8 softwares. The results showed that cognitive bias has a direct positive effect on pregnancy anxiety and also has an indirect effect through cognitive reassessment and suppression. Also, anxiety sensitivity has a direct positive effect on pregnancy anxiety. Concerning cognitive bias and anxiety in pregnancy, mediator excitement regulation was complete. However, in terms of anxiety sensitivity and anxiety during pregnancy, emotional regulation did not have a mediator role. The results of this study indicate that cognitive bias and anxiety sensitivity are important predictors of pregnancy anxiety in pregnant women. Also, cognitive biases, along with inappropriate excitement, can lead to pregnancy anxiety. These results support the use of cognitive and emotional strategies in the educational program of pregnant women with anxiety in pregnancy.

Item Type: Other
Persian Title: الگوی روابط ساختاری حساسیت اضطرابی، سوگیری¬های شناختی و اضطراب بارداری: نقش میانجی تنظیم هیجان
Persian Abstract: مطالعات نشان می‌دهند که اضطراب يكي از شايع¬ترين علايم در مادران باردار است که مي¬تواند نتایج زیانباری برای این افراد و جنین به همراه داشته باشد. در راستای شناسایی پیشایندهای اضطراب بارداری، پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری حساسیت اضطرابی، سوگیری¬های شناختی و اضطراب بارداری با نقش میانجی تنظیم هیجان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تمامی زنان باردار که در نیمه دوم سال 1396 به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل مراجعه کردند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. تعداد 180 نفر از این افراد به شیوه نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شده و به پرسش¬نامه¬های اضطراب بارداری، سوگیری شناختی، حساسیت اضطرابی و مقیاس تنظیم هیجان پاسخ دادند. داده¬های بدست آمده نیز با آزموهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم¬افزارهای spss22 و لیزرل7/8 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که سوگیری¬های شناختی اثر مستقیم مثبتی بر اضطراب بارداری دارد و هم از طریق ارزیابی مجدد شناختی و فرونشانی اثر غیرمستقیمی بر آن دارند. هم چنین حساسیت اضطرابی اثر مستقیم مثبتی بر اضطراب بارداری دارد. در رابطه با سوگیری شناختی و اضطراب بارداری، تنظیم هیجان میانجی کامل بود اما در رابطه با حساسیت اضطرابی و اضطراب بارداری، تنظیم هیجان نقش میانجی نداشت. نتایج این مطالعه نشان می¬دهد که سوگیری¬های شناختی و حساسیت اضطرابی عوامل مهم پیش‌بینی¬کنندۀ اضطراب بارداری زنان حامله است. هم‌چنین سوگیری¬های شناختی همراه با تنظیم هیجان نامناسب منجر به اضطراب بارداری می¬شود. این نتایج، از کاربرد راهبردهای شناختی و هیجانی در برنامه آموزشی و درمانی زنان حاملۀ دارای اضطراب بارداری حمایت می‌کند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Jun 2019 09:21
Last Modified: 30 Jun 2019 09:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8452

Actions (login required)

View Item View Item