The effect of religious sensitivity on green consumption

زارعی, دکتر قاسم and استادی, رسول and رخشا, رامین (2018) The effect of religious sensitivity on green consumption. University of Mohaghegh Ardabili, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
حساسیت مذهبی-نهایی5.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The purpose of this study was to investigate the moderating role of environmental knowledge in the effect of religious sensitivity on green consumption. Religious sensitivity was examined in both internal and external dimensions in order to examine the effect of these factors on green consumption. The statistical population of the population is Tabriz and Mashhad in Iran. The data were collected using a standard questionnaire including 3 external religious sensitivities and 3 internal sensitivity, 9 environmental knowledge and 5 green items. And a total of 540 randomly distributed questionnaires were analyzed. Statistical analysis was performed using structural equations and SPSS and AMOS software. The results of the research showed that religious sensitivity has an effect on green consumption. Also, environmental knowledge has a moderating role in the relationship between religious sensitivity and green consumption. The results of the research indicate that considering the religiousness of a significant part of the Iranian people, the green consumption of the community can be greatly enhanced by increasing the environmental knowledge of the community

Item Type: Other
Persian Title: مطالعه تأثیر حساسیت مذهبی بر مصرف سبز
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلگر دانش زیست محیطی در تأثیر حساسیت مذهبی بر مصرف سبز می¬باشد. حساسیت مذهبی در دو بعد درونی و بیرونی بررسی شد تا میزان تأثیر این عوامل بر مصرف سبز بصورت جداگانه بررسی شود. جامعه آماری ساکنان شهرهای تبریز و مشهد در ایران است. داده¬ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد که شامل 3 گویه حساسیت مذهبی بیرونی و 3 گویه حساسیت درونی، 9 گویه دانش زیست ‌محیطی و 5 گویه مصرف سبز بود، جمع آوری شد؛ و تعداد 540 پرسشنامه نهایی که به صورت تصادفی توزیع شده بود، مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل آماری با استفاده از معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که حساسیت مذهبی در مصرف سبز تأثیر دارد. همچنین دانش زیست ‌محیطی در رابطه بین حساسیت مذهبی و مصرف سبز نقش تعدیلگر دارد. نتایج تحقیق بیانگر این است که با توجه به مذهبی بودن بخش قابل توجهی از مردم ایران، می‌توان با افزایش دانش زیست¬محیطی جامعه، مصرف سبز جامعه را به خوبی تقویت نمود.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 30 Jun 2019 09:33
Last Modified: 30 Jun 2019 09:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8479

Actions (login required)

View Item View Item