عرب عامری, محمد and شجاعی, علی اصغر (2016) بررسي رابطه سلامت سازماني مدارس و فرسودگي شغلي معلمان. In: The 2nd National Conference on School psychology - 2016.
![]() |
Text
0279.pdf Download (697kB) |
Official URL: http://uma.ac.ir/
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | بررسي رابطه سلامت سازماني مدارس و فرسودگي شغلي معلمان |
Persian Abstract: | هدف مطالعه حاضر بررسي رابطه ميان سلامت سازماني مدارس و فرسودگي شغلي معلمان شهر سمنان بود. روش تحقيق اين پژوهش، توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش متشكل از معلمان مدارس ساكن شهر سمنان كه به طور قراردادي، رسمي يا حق¬التدريس شاغل در بخش دولتي با مدارك تحصيلي ليسانس و بالاتر جمعاً به تعداد 385 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول كرجسي- مورگان 192 نفر تعيين و نمونه¬گيري به روش چندمرحله¬اي تصادفي انجام شد. ابزار جمع¬آوري اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازماني هوي و فيلدمن و فرسودگي شغلي مسلش و همكاران (2001) بود كه روايي و پايايي آنها مورد تأييد قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه ضرايب همبستگي ميان متغيرهاي سلامت سازماني و فرسودگي شغلي و ابعاد مربوط به آنها در سطح 01/0< p از لحاظ آماري معنادارند. نتايج نشان داد كه در سطح نهادي، مؤلفه نفوذ مدير؛ در سطح فني، مؤلفه روحيه و در سطح اداري مؤلفه پشتيباني منابع رابطه قوي مستقيم و معناداري با فرسودگي شغلي معلمان داشتند (05/0< p-value). به بيان ديگر، در سطح نهادي هرچه مؤلفه نفوذ مدير قوي¬تر گردد فرسوگي شغلي بيشتر مي¬گردد (70/0 = p). هرچه مؤلفه روحيه بيشتر گردد، فرسودگي شغلي كاهش مي¬يابد (74/0- = p). و در نهايت، هرچه مؤلفه پشتيباني منابع قوي¬تر گردد، فرسودگي شغلي كاهش مي¬يابد. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 23 Oct 2019 05:42 |
Last Modified: | 23 Oct 2019 05:42 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10034 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |