مدل علی، ویژگی های شخصیت، عدالت سازمانی، عزت نفس و خشنودی شغلی معلمان اهواز

کیانی, قربان (2016) مدل علی، ویژگی های شخصیت، عدالت سازمانی، عزت نفس و خشنودی شغلی معلمان اهواز. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0317.pdf

Download (909kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مدل علی، ویژگی های شخصیت، عدالت سازمانی، عزت نفس و خشنودی شغلی معلمان اهواز
Persian Abstract: هدف این مطالعه بررسی اثر ویژگی‏های شخصیتی بر خشنودی شغلی معلمان با واسطه‏گری عدالت سازمانی و عزت نفس است. به همین منظور 387 نفر از معلمان (223 نفر مرد و 164 نفر زن) ناحیۀ 1 و 2 شهر اهواز به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه‏های ویژگی‏های شخصیت، خشنودی شغلی، عدالت سازمانی و عزت نفس پاسخ دادند. نتایج به دست آمده با روش الگوی تحلیل مسیر نشان داد، عدالت سازمانی اثر مستقیم و معنی‏دار مثبت بر خشنودی شغلی و اثر مستقیم و معنی‏دار مثبت بر عزت نفس دارد. عزت نفس نیز اثر مسقیم و مثبت معنی‏دار بر خشنودی شغلی دارد، همچنین وظیفه‏شناسی و عدالت سازمانی اثر مثبت معنی‏دار بر عزت نفس دارند. از ویژگی‏های شخصیت، وظیفه‏شناسی به واسطۀ عدالت سازمانی بر خشنودی شغلی اثر معنی‏دار دارد. عدالت سازمانی به واسطۀ عزت نفس اثر معنی‏داری بر خشنودی شغلی دارد و وظیفه‏شناسی به واسطۀ عدالت سازمانی بر عزت نفس اثر معنی‏دار دارد. در این الگو تمامی فرضیه‏های ارائه شده به طور معنی‏داری تأیید شدند و متغیرهای پیش‏بینی کننده 247/0 از واریانس خشنودی شغلی را پیش‏بینی کردند، رابطۀ بین ویژگی‏های شخصیت و خشنودی شغلی با میانجی‏گری عدالت سازمانی به طور معنی داری تأیید گردید. بنابراین، با توجه به عوامل تبیین کنندۀ شغلی معلمان می‏توان میزان آن را با مداخله در متغیرهای پیش‏بینی کننده افزایش داد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 23 Oct 2019 06:28
Last Modified: 23 Oct 2019 06:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10072

Actions (login required)

View Item View Item