اثربخشی آموزشهای کارآفرینانه با مشاوره و هدایت شغلی

اکبرنژاد هنزایی, محمد and کریمی, اعظم (2016) اثربخشی آموزشهای کارآفرینانه با مشاوره و هدایت شغلی. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
031.pdf

Download (837kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: اثربخشی آموزشهای کارآفرینانه با مشاوره و هدایت شغلی
Persian Abstract: آموزش های کارآفرینانه، بویژه در حوزه مهارت آموزی در زمره گران ترین آموزش ها به شمار می آید و با درایت و حمایت دولت ها ، سرمایه های عظیمی از کشور برای ارائه آنها در جای جای نقاط کشور بسیج شده اند. لذا عقلانیت در مدیریت حکم می کند که این آموزش ها به فراخور اصل تفاوت های فردی در امتیازات و توانا ییهای افراد که در قالب رغبت ها ، ارزش ها ، تواناییها ، مهارت ها و تجارب زندگی کاری و ... طی مشاوره و هدایت شغلی احصاء شده اند ارائه گردد تا هم منجر به کارآفرینی و ایجاد مشاغل پایدار گردد و هم افراد اشتغال یافته با حداکثر بهره وری در کار به بیشترین درجه رضایت شغلی دست یابند. امروزه بیکار را فقط کسی نمی دانند که شغلی ندارد بلکه هر فردی که از زاویه همخوانی شغل با ویژگی های روحی ، روانی ، جنسیتی ، فیزیکی، شخصیتی در جایگاه شغلی خودش نباشد نیز از منظر بهره وری شغلی بیکار محسوب می گردد. استرس و افسردگی شغلی ، ناکامی و نارضایتی شغلی ، ناپایداری و تغییر شغل و ... آفت های این ناهمخوانی به شمار می آیند. با چنین رهیافتی از موضوع اهمیت رشد و هدایت مسیر شغلی در برنامه های آموزشی کارآفرینی کشور روشن و محسوس می گردد. انجمن مشاوره آمریکا رشد مسیر شغلی را این گونه تعریف می کند: « مجموعه ای از عوامل روان شناختی ، اجتماعی ، آموزشی ، جسمی ، اقتصادی و تصادفی که بر ماهیت و معنای کار در گستره ی زندگی فرد تأثیر می گذارند».(آندرسون،1994) از اینرو هدف مشاوره مسیر شغلی جورکردن امتیازات و تواناییهای فرد با ملزومات شغلی است (پیچونی و بانک ، 1983) مقاله حاضر ضمن تبیین اهمیت و ضرورت موضوع و آسیب شناسی وضعیت فعلی مهارت آموزی و اشتغال در کشورمان که ناشی از فقدان مشاوره مسیر شغلی مناسب در سالهای قبل از 1389 میباشد به ارائه راهبردهای مناسب برای گسترش این مهم در مراکز آموزش کارآفرینی کشور پرداخته است. به منظور تنویر اذهان مخاطبین این نوشتار، ضمن بیان تاریخچه مشاوره مسیر شغلی در ایران (که سابقه آن به زمان هخامنشیان باز می گردد) و جهان به تشریح برخی ازنظریات مشاوره مسیر شغلی از جمله نظریه تیپ شناسی هالند که به لحاظ سادگی و قابل فهم بودن پرکاربردترین نظریه در مشاوره مسیر شغلی ، روانشناسی شغلی و سنجش رغبت های شغلی 30 سال اخیر به شمار آمده و با فرهنگ ایرانی نیز بسیار همخوانی دارد پرداخته و در ادامه الگوها و مدل های کارآمد این رشته از جمله مدل خصیصه و عامل و تناسب بین فرد و محیط (PEF) و مدل رویکرد پردازش اطلاعات شناختی(CIP) و مدل مشاوره چندفرهنگی برای اقوام مختلف و زنان را مورد بررسی قرار می دهد و ضمن تشریح انواع نظام های رایانه ای راهنمایی مسیر شغلی ، نظام های رایانه ای راهنمایی مسیر شغلی با تأکید بر نرم افزارهای دیسکاور و سیجی و سیجی پلاس ارائه گردیده است. پایان بخش مقاله حاضر ارائه پیشنهادات کاربردی برای اجرای هر چه کامل تر پروژه مشاوره مسیر شغلی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورمان با محوریت « تدوین برنامه ملی رشد مسیر شغلی » خواهد بود.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 03 Dec 2019 05:46
Last Modified: 03 Dec 2019 05:46
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10117

Actions (login required)

View Item View Item