آقازاده, جعفر (2016) شکل گیری نظام آموزشی نوین در دورۀ قاجاریه. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.
![]() |
Text
041.pdf Download (542kB) |
Official URL: http://uma.ac.ir
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | شکل گیری نظام آموزشی نوین در دورۀ قاجاریه |
Persian Abstract: | نظام آموزشی دورۀ قاجار را می توان در امتداد سیستم سنتی تعلیم و تربیت در تاریخ ایران دورۀ اسلامی بررسی و تحلیل نمود. در جریان جنگهای ایران و روسیه، درباریان تبریز به ناکارآمدی نظام آموزشی ایران پی برده و با اعزام محصل به خارج، اولین شکاف را در نظام سنتی تعلیم وتربیت در ایران ایجاد کرده و نخستین گامها برای انتقال علوم نوین به ایران را برداشتند. این روند با تأسیس مدارس نوین در اواسط دورۀ قاجار سرعت شتابان به خود گرفت. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیل در پی واکاوی روند ایجاد شکاف در نظام سنتی تعلیم وتربیت در ایران و شکل گیری ساختار آموزشی نوین در دورۀ قاجار هستیم. یافته¬ها نشان می دهد؛ عدم کارآمدی نظام تعلیم وتربیت سنتی ایران در مواجهه با دنیای نوین، سبب وارد شدن ایرادات جدی به آن در بعد نظری گردید. با تأسیس مدرسۀ دارالفنون و مدارس رشدیه، ایرانیان گامهای عملی برای شکل گیری نظام آموزشی نوین با الگوبرداری از غرب را برداشتند. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 05 Nov 2019 10:58 |
Last Modified: | 05 Nov 2019 10:58 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10127 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |