مکتب خانه های خصوصی و عمومی در دورۀ قاجار

آقازاده, جعفر (2016) مکتب خانه های خصوصی و عمومی در دورۀ قاجار. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
043.pdf

Download (485kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مکتب خانه های خصوصی و عمومی در دورۀ قاجار
Persian Abstract: از اوایل دورۀ قاجار در نتیجۀ ارتباط ایران با اروپا، بخشی از اقشار جامعۀ ایران با ساختار و مواد درسی نوین آشنا شدند، اما تا مدتها بعد هیچ خلل جدی به ساختار سنتی تعلیم وتربیت ایرانی وارد نشد. تعلیم وتربیت دورۀ اوایل قاجار را می توان در ادامۀ ساختار طولانی آموزش و پرورش قدیمی و سنتی ایران دانست. این نظام کهن اگرچه ریشه در تاریخ دورۀ میانۀ ایران داشت، اما در دورۀ حکومت صفویه (907-1135ق)، از نظر محتوای مذهبی، قالب شیعیانه پیدا کرد. بار اصلی تعلیم وتربیت دورۀ قاجار در کنار مدارس دینی که به شکل تخصصی به آموزش می پرداختند، بر دوش مکتبخانه ها بود. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی بررسی ساختار آموزش مکتبخانه ای در دورۀ قاجار با تکیه بر تفاوتها و تشابهات مکتبخانه های خصوصی و عمومی است. یافته ها نشان می دهد، مکتب خانه های دورۀ قاجار از نظر شیوۀ تدریس و مواد درسی در انحطاط قرار داشتند، اما مکتبخانه های خصوصی در مقایسه با عمومی دارای مدرسان، اهداف و مواد درسی بهتری بود و تربیت یافتگان آن از سطح سواد بالاتری برخوردار بودند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 05 Nov 2019 10:58
Last Modified: 05 Nov 2019 10:58
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10129

Actions (login required)

View Item View Item