پرزور, پرویز and صبحی قراملکی, ناصر and آقاجانی, سیف الله and یاقوتی زرگر, حسن (2016) نقش حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.
![]() |
Text
065.pdf Download (875kB) |
Official URL: http://uma.ac.ir
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | نقش حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص |
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر تعیین نقش حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص می باشد. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را كليه ي دانشآموزان مبتلا به ناتواني های يادگيري مراجعه كننده به مراكز اختلالات يادگيري شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند. از جامعه ي ياد شده با توجه به هدف پژوهش نمونه اي به حجم 100 نفر انتخاب شد. جهت اندازه گیری حافظه کوتاه مدت و بلند مدت از پرسشنامه اسمیت، دلاسالا، لاژیه و مایلار استفاده شد. سنجش عملکرد تحصیلی با توجه به معدل دانشآموزان انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین عملکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(001/0p<). همچنین بین سن و عملکرد حافظه کوتاه مدت رابطه مثبت و معنی داری وجود نداشت، اما بین سن و عملکرد حافظه بلند مدت رابطه مثبت و معنی داری وجود مشاهده شد. بنابر نتایج این پژوهش، می توان گفت که استفاده از راهکارهای تقویت حافظه از جمله تکرار و تمرین، مرور ذهنی و سازماندهی می تواند عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص را تا حد زیادی ارتقا بخشد. لذا آموزگاران می توانند با آموزش راهبردهای لازم به تقویت هر دو حافظه کوتاه مدت و بلند مدت در این گروه از دانشآموزان اقدام نمایند. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 05 Nov 2019 11:09 |
Last Modified: | 05 Nov 2019 11:09 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10151 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |