عوامل و مولفه های موثر بر ایجاد مدرسه برتر در دبیرستان های متوسطه شهر تهران

ثمری, عیسی and رضالو, مهدی (2016) عوامل و مولفه های موثر بر ایجاد مدرسه برتر در دبیرستان های متوسطه شهر تهران. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
089.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: عوامل و مولفه های موثر بر ایجاد مدرسه برتر در دبیرستان های متوسطه شهر تهران
Persian Abstract: امروزه نظام‌هاي آموزشي موفق و مطلوب نظام‌هايي هستند كه با توجه به تغییرات و تحولات رویکردهای یادهی – یادگیری و رهبری آموزشی ، جرأت و جسارت تجربه، تغيير، اصلاح، تحوّل و طي كردن مسيرهاي جديد و سازگاری و انطباق با این تغییرات داشته و دارند. پژوهش حاضر با هدف شناخت مولفه های مؤثر بر ايجاد مدرسه برتر یا مطلوب در مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران از ديدگاه مديران اين مدارس صورت گرفته است .روش تحقیق از نوع آمیخته (تلفیف روش های کمی و کیفی ) بوده که در بخش کمی از روش توصیفی و حجم نمونه با فرمول تعیین حجم نمونه شامل 400 نفر مدیر دوره متوسطه كه 216 نفر مرد (54 درصد) و 184 نفر آنان زن( 46 درصد) مي باشند. بخش کیفی با بهره مندی از نمونه هدفمند از مدیران با تجربه و معلمان و خبرگان کلیدی برای شناسایی عوامل و مولفه ها و تدوین ابزار صورت گرفت .ابزار سنجش پژوهش حاضر به وسيله يك پرسشنامه 70 سوالي بوده ، كه اعتبار آن بوسيله آلفاي كرونباخ 952/0 و روايي آن بوسيله روايي سازه مورد تاييد قرار گرفته است.یافته ها با استفاده از تحلیلی عاملی 9 عامل اصلی و 70 مولفه را شناسایی و استخراج نمود كه اين عوامل 34/50 درصد واريانس كل عوامل موثر بر ایجاد مدرسه برتر را تبيين مي كنند. 9 عامل موثر در ايجاد مدرسه برتر عبارتند از مهارتهای مدیران ،توانایی های دبیران،تجهیز مدرسه به فن آوری و استفاده از آن( مدرسه هوشمند، برگزاری هدفمند مراسم های مذهبی و ملی،دریافت استانداردهای بین المللی ، قبولی دانش‏آموزان در مراکز آموش عالی، مشارکت دانش‏آموزان و اولیاء آنان در امور مدرسه ، حاکمیت روابط انسانی در مدرسه، استفاده از ابزارهای مناسب تشویق و تنبیه.در پایان پیشنهاداتی برای ایجاد یک مدرسه مطلوب ارائه شده است.ازجمله اینکه مولفه ها و عوامل شناسایی شده در تعدادی از مدارس اجرا و ارزشیابی گردد.مولفه های مربوط در مدارس دیگر نیز مورد تاکید سیاستگذاران قرار گیرد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 05 Nov 2019 11:11
Last Modified: 05 Nov 2019 11:11
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10187

Actions (login required)

View Item View Item