Fathi Gonsoulkandi, Behrouz and Imani, Bahram and Heidari Sarban, Vakil (2018) The study of the function of rural admins in within good governance in the view of rural inhabitants of central subregion of Ardabil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی کارکرد دهیاریها در چهارچوب حکمروایی شایسته از دیدگاه ساکنان روستاهای بخش مرکزی شهرستان اردبیل)
Behrouz Fathi Gonsoulkandi.pdf Download (366kB) | Preview |
Abstract
Part of Rural management is one of the most important pillars of development in rural communities in Iran.Rural admins is considered the executive arm of the government in the village.Rural admins Although innovative organizations, where as they are in the category of public services and services, they need to be aware of their status of operation and the satisfaction of the villagers.The satisfaction of the villagers from the villages indicates their success in serving.The concept of governance in the last decade has been inspired by well-governed principles of governance in local governance literature, but its valuable atilize caused quickly become the basis for evaluation. Good governance and decent rural governance, is the process of influencing all the pillars of rural development. It is about rural management with all the mechanisms that move towards the improvement of the village.The most important indicators of good and decent rural governance are (participation, legitimacy, accountability, accountability, pivotal justice, collective agreement, transparency, efficiency and effectiveness). The purpose of this study was to investigate the functioning of the dignitaries in a proper governance framework from the point of view of the residents of the villages of the central part of Ardabil city, which has been done by descriptive-analytic method. The population of this study is 64 villages in the study area. 367 people were selected through Cochran formula. The results of this study showed that the average of 367 respondents was the Cochran formula, Participation Index (2.83), Legislation Index (2.87), Accountability Index (2.26) The index of accountability (2.43), the centrality justice index (2.56), the collective agreement index (2.47), the transparency index (2.66) and the efficiency and effectiveness index (2.89), which are low More than average (3). In order to make the final result based on the eight-point worthy rule, eight respectable governance indicators were aggregated, with an average of 2.7, which is lower than the average of 3 Which can be said to be the overall and final evaluation of the work Based on good governance from the perspective of Ardebil less than the average in rural evaluated and is in good condition.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی کارکرد دهیاریها در چهارچوب حکمروایی شایسته از دیدگاه ساکنان روستاهای بخش مرکزی شهرستان اردبیل | ||||
Persian Abstract: | بخشی از مدیریت روستایی بهعنوان یکی از ارکان مهم توسعه در جوامع روستایی در ایران بر عهده دهیاریها قرار دارد، دهیاری که به عنوان بازوی اجرایی دولت در روستا محسوب میگردد، اگرچه سازمانهای نوپایی به شمار میروند، اما از آنجا که در رده سازمانهای عمومی و خدماتی قرار میگیرند، نیازمند آگاهی از وضعیت عملکرد خود و رضایت روستائیان هستند، میزان رضایت روستائیان از دهیاریها، نشاندهندهی میزان موفقیت آنها در امر خدمترسانی هست و با توجه به این که مفهوم حکمروایی در دهه های اخیر در ادبیات مدیریت محلی با الهام از اصول حکمروایی شایسته واردشده است، مبنای ارزیابی و سنجش قرار گرفته است.رهیافت حکمروایی خوب و شایسته روستایی، فرایند تأثیرگذاری همه ارکان اثرگذار روستایی بر مدیریت روستایی با تمام سازوکارهایی است که بهسوی تعالی و پیشرفت روستا حرکت میکند که مهمترین متغیرهای آن شامل (مشارکت، قانونمندی، پاسخگویی، مسئولیتپذیری، عدالت محوری، توافق جمعی، شفافیت، کارآیی و اثربخشی) است.هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکرد دهیاریها در چهارچوب حکمروایی شایسته از دیدگاه ساکنان روستاهای بخش مرکزی شهرستان اردبیل هست که به روش توصیفی-تحلیلی انجامشده است.جامعه آماری در این تحقیق ساکنان 64 روستای دارای دهیاری، منطقه مورد مطالعه می باشد که از طریق فرمول کوکران، 367 نفر انتخاب شد. نتایج حاصل با استفاده از آزمونt تک نمونهای نشان داد میانگین پاسخ دهندگان در متغیر مشارکت (83/2)، متغیر قانونمندی (87/2)، متغیر پاسخگویی (26/2)، متغیر مسئولیتپذیری (43/2)، متغیر عدالت محوری (56/2)، متغیر توافق جمعی (47/2)، متغیر شفافیت (66/2) و متغیر کارآیی و اثربخشی (89/2) است و در بین متغیر ها، متغیر قانونمندی با میانگین(87/2) بالاترین و متغیر پاسخگویی با میانگین(26/2) پایین ترین میانگین را دارا هستند.برای اتخاذ نتیجه نهایی بر اساس متغیرهای هشتگانه حکمروایی شایسته، 8 متغیر حکمروایی شایسته با هم تجمیع شدند که میانگین 07/2 به دست آمد که از میانگین حد متوسط که برابر 3 است، کمتر می باشد که میتوان گفت ارزیابی کلی و نهایی کارکرد دهیاریها بر اساس حکمروایی شایسته از دیدگاه ساکنین روستاهای بخش مرکزی اردبیل کمتر از حد متوسط ارزیابی میشود و در شرایط مطلوبی نیست. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography Faculty of Literature & Humanities > Department of Geography |
||||
Date Deposited: | 28 Sep 2018 17:32 | ||||
Last Modified: | 18 Oct 2018 20:34 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/102 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |