مقايسه ابعاد شخصيت و خودكارآمدي عمومي دانش‏آموزان نخبه و عادي

جمشيدي, احسان and شريفي, كسري (2016) مقايسه ابعاد شخصيت و خودكارآمدي عمومي دانش‏آموزان نخبه و عادي. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
0102.pdf

Download (776kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مقايسه ابعاد شخصيت و خودكارآمدي عمومي دانش‏آموزان نخبه و عادي
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مقايسه ابعاد شخصيت و خودكارآمدي عمومي دانش‏آموزان نخبه و عادي انجام شد. اين پژوهش توصیفی از نوع علي- مقايسه اي بود. جامعه آماري شامل كليه دانش‏آموزان نخبه و عادي مقطع متوسطه شهر كرمانشاه از سال تحصيلي92-91 تا سال تحصيلي 95-94 بودند كه با استفاده از نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، نمونه اي به حجم 100 نفر (50 نفر نخبه و 50 نفر عادي) انتخاب و همتا شدند. پرسشنامه¬هاي ابعاد شخصيت نئو(NEO) (مک کری و کاستا، 1985) و خودكارآمدي عمومي(GSE) )شرر و همکاران، 1982) به عنوان ابزارهای اندازه گیری استفاده شدند. داده¬ها با استفاده از تحليل واريانس چندمتغيري (مانوا) مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه از بين ابعاد شخصيت بُعد روان رنجورخويي و مسئوليت پذيري و همچنين در مولفه ي خودكارآمدي عمومي بين دانش‏آموزان نخبه و عادي تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته ها خودكارآمدي عمومي عامل موثري در افزايش پيشرفت تحصيلي است و نيز لازم است در طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي بر ويژگي هاي شخصيتي خصوصاً ابعاد روان رنجورخويي و مسئوليت پذيري توجه بيشتري شود.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 02 Dec 2019 10:33
Last Modified: 02 Dec 2019 10:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10200

Actions (login required)

View Item View Item