آسیب¬شناسی مدرسه با تکیه بر رویکردهای جامعه¬شناسی آموزش و پروش

جهانی دولت آباد, اسماعیل (2016) آسیب¬شناسی مدرسه با تکیه بر رویکردهای جامعه¬شناسی آموزش و پروش. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
0103.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: آسیب¬شناسی مدرسه با تکیه بر رویکردهای جامعه¬شناسی آموزش و پروش
Persian Abstract: در مقاله حاضر سعی شده است با استفاده از روش تحلیلی- اسنادی و با بهره¬گیری از رویکردهای مختلف نظری در حوزه جامعه-شناسی آموزش و پرورش و نیز تحقیقات و پژوهش¬های انجام گرفته در این حوزه مدل تحلیلی مناسبی برای آسیب¬شناسی آموزش و پرورش مدرسه¬ای فراهم آوریم. این مدل الگویی سه وجهی فراهم می¬آورد که به آسیب¬شناسی مدرسه در سه بعد ساختار، کارکرد و کنشگران مدرسه می¬پردازد. آسیب¬شناسی ساختاری مدرسه با تکیه بر مفهوم کلیدی «بازتولید نابرابری اجتماعی»، مدرسه و نظام آموزش و پرورش را به عنوان ابزاری در جهت بازتولید و حتی تقویت نابرابری¬های اجتماعی موجود در جامعه تلقی می¬کند. در مقابل، آسیب¬شناسی کنشگران مدرسه با وارد کردن مقوله‌«اهمیت استراتژی‌های به کار گرفته‌ شده توسط کنشگران مدرسه» نقش بازیگرانی همچون معلمان و بویژه والدین دانش¬آموزان را در عدم تحقق اهداف مدرسه بسیار پررنگ تلقی می¬کند. و در نهایت، آسیب¬شناسی کارکردی مدرسه نشان می¬دهد که مدارس امروز به دلایلی همچون تمرکز بر شکل¬ها و قالب¬ها به جای محتواها و درونمایه¬ها، سطحی¬نگری و ابزارانگاری، وجود برنامه درسی پنهان، عدم همراهی با تحولات جامعه و ... در ایفای مهمترین کارکرد تعریف¬ شده¬شان، که جامعه¬پذیری کودکان و نوجوانان است، چندان موفق نبوده و بدین ترتیب فرزندان در آموزش و پرورش با دو مشکل جدی، یعنی ضعف هنجاری و تعارض هنجاری، دست به گریبان هستند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 02 Dec 2019 10:32
Last Modified: 02 Dec 2019 10:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10201

Actions (login required)

View Item View Item