حاجی تبار فیروزجائی, محسن (2016) ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان و ارائه راهکارهای مطلوب. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.
![]() |
Text
0111.pdf Download (1MB) |
Official URL: http://uma.ac.ir
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان و ارائه راهکارهای مطلوب |
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامهدرسی اجراشده و کسبشده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان در شهر تهران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، مدیران، معلمان، سرگروههای آموزشی و دانشآموزان سال اول دبیرستان بوده است. حجم نمونه پژوهش شامل 20 مدیر، 200 دانش¬آموز، 19 سرگروه آموزشی مطالعات اجتماعی شهر تهران، 60 دانش¬آموز به عنوان نمایندگان گروه¬های دانش¬آموزان و 52 معلم بودند. برای معلمان و مدیران، دانشآموزان و نمایندگان دانشآموزان از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. دادههای مورد نیاز بر اساس مطالعه و تحلیل کلیه اسناد مربوطه به برنامهریزی مطالعات اجتماعی، نظر سنجی از مدیران، معلمان، سرگروههای آموزشی، دانشآموزان، اجرای آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، میانگین نمرات مستمر و پایانی و مشاهده 20 کلاس درس مطالعات اجتماعی در شهر تهران گردآوری شده است. نتایج این پژوهش، ضمن ارائه تصویری روشن از برنامه درسی مطالعات اجتماعی حاکی از آن است، برنامه درسی مطالعات اجتماعی در مرحله اجرا با مشکلات متعددی مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز برای آموزش، سنگینی محتوا و روبه رو است. همچنین بر اساس بررسی نمرات دانشآموزان در طول سال تحصیلی و نتایج سه آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، عملکرد دانشآموزان در آزمون دانشی خوب بوده اما آزمون مهارتی در حد رضایت بخش بوده در حالی که عملکرد دانشآموزان در آزمون نگرشی ضعیف بوده است. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 02 Dec 2019 10:28 |
Last Modified: | 02 Dec 2019 10:28 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10209 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |