ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان و ارائه راهکارهای مطلوب

حاجی تبار فیروزجائی, محسن (2016) ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان و ارائه راهکارهای مطلوب. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
0111.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان و ارائه راهکارهای مطلوب
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه‎درسی اجرا‎شده و کسب‎شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان در شهر تهران است. این پژوهش از نوع پژوهش‎های توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، مدیران، معلمان، سرگروه‎های آموزشی و دانش‎آموزان سال اول دبیرستان بوده است. حجم نمونه پژوهش شامل 20 مدیر، 200 دانش¬آموز، 19 سرگروه آموزشی مطالعات اجتماعی شهر تهران، 60 دانش¬آموز به عنوان نمایندگان گروه¬های دانش¬آموزان و 52 معلم بودند. برای معلمان و مدیران، دانش‎آموزان و نمایندگان دانش‎آموزان از روش نمونه‎گیری تصادفی خوشه‎ای چند مرحله‎ای استفاده شد. داده‎های مورد نیاز بر اساس مطالعه و تحلیل کلیه اسناد مربوطه به برنامه‎ریزی مطالعات اجتماعی، نظر سنجی از مدیران، معلمان، سرگروه‎های آموزشی، دانش‎آموزان، اجرای آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، میانگین نمرات مستمر و پایانی و مشاهده 20 کلاس درس مطالعات اجتماعی در شهر تهران گردآوری شده است. نتایج این پژوهش، ضمن ارائه تصویری روشن از برنامه درسی مطالعات اجتماعی حاکی از آن است، برنامه درسی مطالعات اجتماعی در مرحله اجرا با مشکلات متعددی مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز برای آموزش، سنگینی محتوا و روبه رو است. همچنین بر اساس بررسی نمرات دانش‎آموزان در طول سال تحصیلی و نتایج سه آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، عملکرد دانش‎آموزان در آزمون دانشی خوب بوده اما آزمون مهارتی در حد رضایت بخش بوده در حالی که عملکرد دانش‎آموزان در آزمون نگرشی ضعیف بوده است.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 02 Dec 2019 10:28
Last Modified: 02 Dec 2019 10:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10209

Actions (login required)

View Item View Item