ذوالقدرنسب, محسن and فرهادی, مهلا (2016) تبیین مدل محیط یاددهی- یادگیری کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (با استفاده از راهبرد نظریهی داده بنیاد). In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.
![]() |
Text
0150.pdf Download (1MB) |
Official URL: http://uma.ac.ir
Abstract
-
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Persian Title: | تبیین مدل محیط یاددهی- یادگیری کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (با استفاده از راهبرد نظریهی داده بنیاد) |
Persian Abstract: | محیط یاددهی- یادگیری یکی از عناصر تأثیرگذار در یادگیری میباشد. محققین برای شناسایی و تبیین مدل محیط یاددهی- یادگیری که در کارورزی دانشجویان نقش تعیین کننده دارد، به جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه با دانشجویان پرداختند. اطلاعات از طریق مصاحبه فردی با 12نفر از دانشجویان و مصاحبه گروههای کانونی با 36نفر از دانشجویان به دست آمد. نوع تحقیق، پژوهش کیفی است و از روش راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد برای جمع آوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. پس از پیاده کردن مصاحبهها، به جمعآوری دادهها و انجام نمونهبرداری نظری اقدام شد. در جهت دستیابی به مدل تحقیق، بر روی دادهها کدگذاریهای( باز، محوری) انجام گرفت. پس از کدگذاری باز، در کدگذاری محوری ارتباط مقوله ها با یکدیگر مشخص شد. در نهایت محققین توانستند با استفاده از مدل به دست آمده به سوالات تحقیق پاسخ دهند و به اهداف پژوهش دست یابند. در بهبود محیط یاددهی- یادگیری، محققین شرایط علی را در سه بعد نقش استادان دانشگاه، نقش معلم راهنما و مدیر مدرسه و نقش خود کارورزان در نظر گرفتند. این شرایط در بهبود محیط یاددهی- یادگیری نقش تعیین کنندهای را دارند. از طرفی محققین با ارائه راهکارهایی در چهار سطح استاد دانشگاه، معلم و مدیر مدرسه، خود کارورزان و ساختار مدارس و دانشگاهها به بررسی پیامدهای به وجود آمده از مقولهی محوری « محیط یاددهی- یادگیری » پرداختند. . یافتههای تحقیق آشکار ساختند که هنگامی که محیط یاددهی- یادگیری مساعدی در دانشگاه و مدارس ایجاد شود، دانشجویان میتوانند به طور فعالانه در فرایند یاددهی- یاگیری مشارکت کنند. این امر باعث تشکیل هویت حرفهای در دانشجویان میشود و آنها نسبت به شغل معلمی علاقه مند شده و تعهد حرفه ای شان افزایش مییابد. |
Subjects: | Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Divisions: | Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016 |
Date Deposited: | 05 Nov 2019 11:17 |
Last Modified: | 05 Nov 2019 11:17 |
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10266 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |