مقایسه مؤلفه‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس معمولی

زادبر, مریم and تقوایی, داوود (2016) مقایسه مؤلفه‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس معمولی. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016, Ardabil.

[img] Text
0203.pdf

Download (947kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مقایسه مؤلفه‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس معمولی
Persian Abstract: در پژوهش حاضر به مقایسه مؤلفه‌های هوش هیجانی در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان با مدارس عادی پرداخته شده است. طرح از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس عادی و تیزهوشان شهر رشت در سال تحصیلی 93-1392 است، که در این میان 50 نفر از دانش‌آموزان عادی و 50 نفر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن (1999) مورد آزمون قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از آزمونt دو گروه مستقل نشان داد، میزان هوش هیجانی دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان به صورت معناداری بالاتر از مدارس عادی است. همچنین، تفاوت معناداری در مؤلفه‌های استقلال، تحمل فشار روانی، واقع‌گرایی، خوش‌بینی، احترام به خود، انعطاف‌پذیری و همدلی وجود داشت و در دانش‌آموزان تیزهوش میانگین نمرات بالاتر بود. درمجموع، دانش‌آموزانی که در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل بوده‌اند، از هوش هیجانی بیشتری برخور دارند که در افزایش سازش یافتگی آنان مؤثر است.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 10 Nov 2019 06:43
Last Modified: 10 Nov 2019 06:43
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10319

Actions (login required)

View Item View Item