شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت و نقش آن درکاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان دوره متوسطه

نبوی, سید صادق and ساکی, رضا (2016) شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت و نقش آن درکاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان دوره متوسطه. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0379.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت و نقش آن درکاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان دوره متوسطه
Persian Abstract: اصولا" گذران مناسب و مطلوب اوقات فراغت وسیله موثری برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی بوده و موجبات رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان را فراهم می آورد. هدف اصلی این پژوهش بررسی شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه از نطر آنها، ‏صاحب نظران تعلیم و تربیت و کارشناسان امورتربیتی و همچنین بررسی نقش آن درکاهش آسیب های اجتماعی در بین ‏دانش آموزان دوره متوسطه بوده است‏. با توجه به ماهيت موضوع و اهداف، طرح پژوهش پیمایشی بوده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان های تهران،کارشناسان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران و استادان رشته های روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه ها و مرکزآموزش عالی استان تهران(صاحب نظران تعلیم و تربیت)بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در سطح اطمينان 95./.،384 نفر برآورد شد، که با توجه به نسبت جمعیت دانش آموزان مناطق 418 نفر دختر و 482 نفر پسر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردیدند. همچنین نمونه آماری صاحب نظران 30 نفر و کارشناسان 25 نفر بوده است. جهت جمع آوري داده هاي اين پژوهش، از سه نوع پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر دانش آموزان، صاحب نظران تعلیم و تربیت و کارشناسان امورتربیتی استفاده از رایانه و اینترنت، شرکت در فعالیت های تفریحی و ورزشی، مطالعه کتاب های علمی و کمک درسی، انجام فعالیت های هنری، کمک به خانواده در انجام امور منزل، تماشای برنامه های تلویزیون و ماهواره، شرکت در فعالیت های مذهبی و اجتماعی، دیدار با اقوام و خویشان و اشتغال به کار مورد علاقه به صورت نیمه وقت، از شیوه های مطلوب گذران اوقات فراغت دانش آموزان دوره متوسطه بوده است. با توجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که گذران مطلوب اوقات فراغت توسط دانش آموزان دوره متوسطه که در دوره نوجوانی قرار دارند، موجب ارتقای سطح سلامت روان و شکوفایی استعدادهای بالقوه ایشان شده و از بروز آسیب های اجتماعی در بین آنها پیشگیری می نماید.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 02 Dec 2019 09:34
Last Modified: 02 Dec 2019 09:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10336

Actions (login required)

View Item View Item