اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی

نورادی, طیبه (2016) اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. In: The 2nd National Conference on School Psychology - 2016.

[img] Text
0414.pdf

Download (848kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی
Persian Abstract: باورهای غلط،خطاهای شناختی هستندکه بر وضعیت روان شناختی افراد تأثیرگذار هستند.پژوهش حاضر درباره اثر بخشی "شناخت درمانی گروهی"بر ابراز وجود وسازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم توانم ذهنی انجام شده است.روش انجام این پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون باگروه آزمایش وکنترل بوده است. جامعه ی آماری پژوهش،شامل مادران دانش آموزان مدرسه استثنایی توحید شهر سبزوار، به تعداد 100 نفردر تراز سنی 40-25سال بود. برای انداره گیری ابراز وجود مادران از (ASA)استفاده شد؛و برای اندازه گیری میزان سازگاری اجتماعی،از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. گروه های آزمایش به مدت 10جلسه،90 دقیقه ای طی 2 ماه تحت کلاس های شناخت درمانی به صورت گروهی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های ابراز وجود به صورت شناخت درمانی گروهی موجب تقویت ابراز وجود و رفتارهای سازگارانه مادران دارای فرزند کم توان ذهنی میشود.شناخت درمانی گروهی موجب تقویت ابراز وجود و سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان شده است؛بنابراین می توان شناخت درمانی را به عنوان یک روش اثر بخش برای افزایش ابرازوجود وافزایش سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی به کار برد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Divisions: Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Subjects > Conferences > The 2nd National Conference on School Psychology - 2016
Date Deposited: 02 Dec 2019 10:19
Last Modified: 02 Dec 2019 10:19
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10373

Actions (login required)

View Item View Item