راهکارهای برطرف سازی مشکل کمبود توجه و پرتحرکی در یک دانش‌آموز مهدکودک مبتلا به بیش‌فعالی

بی‌آزار, هاجر and قاسمی, فرشید (2019) راهکارهای برطرف سازی مشکل کمبود توجه و پرتحرکی در یک دانش‌آموز مهدکودک مبتلا به بیش‌فعالی. In: The 1st National Conference of the Future School - 2019, 2019, Ardabil.

[img] Text
I-00143-AB.pdf

Download (278kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: راهکارهای برطرف سازی مشکل کمبود توجه و پرتحرکی در یک دانش‌آموز مهدکودک مبتلا به بیش‌فعالی
Persian Abstract: اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی (Attention deficit Hypractivity Disorder) از شایع‌ترین اختلال‌های تشخیصی است که با نشانه‌های بی‌توجهی، بیش‌فعالی و تکانشی همراه است (اسمیت و یارت، ۲۰۰۰، ترجمه‌ی قربانی روچی، ۱۳۸۴). شیوع این اختلال را در کودکان مدرسه رو در حدود ۳ تا ۷ درصد تخمین زده‌اند که از این میان تقریباً حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد نشانه‌های اختلال را تا دوره‌ی نوجوانی و بزرگ‌سالی نشان می‌دهند. دانش‌آموز مبتلا به این دچار حرکات تکانشی، پرتحرکی و بی‌قراری بیش‌ازحد هستند و مشکلاتی را در کلاس و محیط مدرسه ایجاد می‌کنند، با سایر دانش‌آموزان و معلمان درگیری دارند، از قوانین مدرسه اطاعت نمی‌کنند. پس از بحث و تبادل‌نظر با تنی چند از معلمان و مشاهده‌های دقیق، دریافتم که این دانش‌آموزان ازجمله دانش‌آموز مهدکودک موردبررسی در این مطالعه دارای اختلال بیش‌فعالی همراه با نقص توجه با ADHD می‌باشند برای اطمینان خاطر دانش‌آموز را با روش‌های مختلف ازجمله مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه بررسی نمودم. بنابراین بر خود وظیفه می‌دانستم تا در جهت رفع مشکل بکوشم و برای رسیدن به هدف موردنظر از همکارانم، منابع مطالعاتی، کارشناسان، والدین و خصوصاً مدیر مهد کمک گرفتم. هدف از این اقدام پژوهی کاهش میزان پرتحرکی و نقص توجه و حرکات تکانشی دانش‌آموز بود که نظم مدرسه و آرامش کلاس را به‌شدت بر هم می‌زدند. بنابراین در این تحقیق ابتدا به توصیف وضعیت موجود پرداخته‌ام و اطلاعات و شواهدی را از طریق مشاهده رفتار دانش‌آموز بی‌قرار (بیش‌فعال و مصاحبه با والدین و معلم و دیگر دانش‌آموزان، همکاران و دیگر کارکنان مدرسه و تدارک دیدن یک نمونه پرسشنامه را جمع‌آوری نموده و سپس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بی‌قراری (بیش‌فعالی) سعی کردم از منابعی چون اینترنت، کتابخانه مشاوران و... استفاده کنم و در مرحله بعد به تجزیه‌وتحلیل عوامل مختلف این مشکل پرداختم و با انتخاب راه‌حل‌های اعتباربخشیده آن‌ها را به اجرا درآورم و در پایان هم شاهد بهبود رفتار دانش‌آموز بیش‌فعال شدم.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Divisions: Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Subjects > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Date Deposited: 08 Dec 2019 06:49
Last Modified: 08 Dec 2019 06:49
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10463

Actions (login required)

View Item View Item