خودکارآمدی و درگیری تحصیلی پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان

مهنا, سعید and طالع پسند, سیاوش and محمد رضایی, علی and محمدی فر, محمد علی (2019) خودکارآمدی و درگیری تحصیلی پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان. In: The 1st National Conference of the Future School - 2019, 2019, Ardabil.

[img] Text
I-00395-AC.pdf

Download (419kB)
Official URL: http://uma.ac.ir

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: خودکارآمدی و درگیری تحصیلی پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان
Persian Abstract: هدف این پژوهش تبیین عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی از طریق خودکارآمدی و درگیری تحصیلی بود. پژوهش با روش توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهش دانش آموزان دوره اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. برای نمونه-گیری از روش خوشه¬ای چند مرحله¬ای تصادفی استفاده شد و 900 نفر از دانش آموزان در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه¬های درگیری تحصیلی ریو و خودکارآمدی تحصیلی موریس برای گردآوری داده¬ها بهره گرفته شد. داده¬ها با روش مدل-یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از این بود که خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر ساختاری مستقیم دارد. درگیری عامل و درگیری هیجانی نقش واسطه¬ای در بین خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارا هستند. اما، رابطه درگیری عامل با عملکرد تحصیلی مثبت و رابطه درگیری هیجانی با عملکرد تحصیلی منفی بود. درنتیجه، شناخت درگیری تحصیلی با تأکید بر ابعاد آن ضرورت می¬یابد. توجه به درگیری عامل به عنوان بعد جدیدتر درگیری تحصیلی اهمیت پیدا می¬کند.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Divisions: Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Subjects > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Date Deposited: 08 Dec 2019 07:36
Last Modified: 08 Dec 2019 07:36
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10521

Actions (login required)

View Item View Item