برنامه ریزی مبتنی بر آموزه های معنی شناسی شناختی برای درس زبان فارسی نوشتاری دوره ی دبستان

فیاضی, مریم سادات (2019) برنامه ریزی مبتنی بر آموزه های معنی شناسی شناختی برای درس زبان فارسی نوشتاری دوره ی دبستان. In: The 1st National Conference of the Future School - 2019, 2019, Ardabil.

[img] Text
C-00339-AB.pdf

Download (194kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: برنامه ریزی مبتنی بر آموزه های معنی شناسی شناختی برای درس زبان فارسی نوشتاری دوره ی دبستان
Persian Abstract: نوشتن در مقام یکی از برجسته¬ترین بروندادهای اندیشیدن، چالشِ همواره پیش¬روی دانش¬آموزان دوره¬های متفاوت تحصیلی از دبستان تا تحصیلات تکمیلی دانشگاه¬هاست. پژوهشگران حوزه¬ی علوم شناختی منشاء ناکامی¬های نگارشی دانش¬آموزان را عدم تسلط به ساخت¬های شناختی¬ای می-دانند که تفکر را تسهیل کرده، به آن سمت¬وسو می¬بخشند. در سال¬های اخیر، زبان¬شناسان شناختی بر آن بوده¬اند تا خاستگاه مفاهیم و تفکر را با استناد به ساختارهای زبانی تعیین کنند. ازاین¬رو، همواره کوشیده¬اند تا مجموعه قوانینی برای نوشتن و روش¬های آموزش آن پیشنهاد کنند. پژوهش حاضر با هدف معرفی رهیافتی جدید در آموزش نوشتاری دانش¬آموزان نقش عوامل موثر بر منظرگزینی، پیوند نگاره-زمینه، ساختار نسخه¬ها و قالب¬های معنایی را در توصیف و روایت رویدادها بررسیده و نشان داده که چگونه تسلط به ساخت¬های زبانی پیش¬گفته امر نگارش را تسهیل می¬کند و کاربست آن می¬تواند در خدمت معرفی الگویی نوین در برنامه¬ریزی برای مدارس فردا قرار گیرد. پژوهش در شمار مطالعات کیفی قرار دارد و به شیوه¬ی توصیفی-تحلیلی به سامان رسیده است. جامعه¬ی آماری پژوهش مشتمل است بر تمامی تمرینات نوشتاری کتاب فارسی نوشتاری دوره¬ی اول تا ششم دبستان.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Divisions: Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Subjects > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Date Deposited: 11 Dec 2019 09:52
Last Modified: 11 Dec 2019 09:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10674

Actions (login required)

View Item View Item