راهکارهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه درسی دوره ابتدایی مدارس ایران؛ با نگاهی به مفهوم معلم، پایه ریز تمدن نوین

رضوانیان, مهرناز سادات (2019) راهکارهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه درسی دوره ابتدایی مدارس ایران؛ با نگاهی به مفهوم معلم، پایه ریز تمدن نوین. In: The 1st National Conference of the Future School - 2019, 2019, Ardabil.

[img] Text
C-00405-AB.pdf

Download (714kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: راهکارهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه درسی دوره ابتدایی مدارس ایران؛ با نگاهی به مفهوم معلم، پایه ریز تمدن نوین
Persian Abstract: مهم‌ترین موضوع تمدنی، تعلیم و تربیت است. در هر تمدن و کشوری، سرمایه انسانی از همه‌ی سرمایه‌ها مهم‌تر هست. یکی از مؤلفه‌های اساسی در تمدن سازی در کشور ما، نهادینه کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی هست. ازاین‌رو اجرایی کردن این مفهوم در برنامه درسی مدارس و به‌ویژه دوره ابتدایی به‌عنوان دوره بنیادین آموزش‌وپرورش دارای اهمیت ویژه‌ای است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از روش پژوهش کیفی از نوع پژوهش زمینه‌ای هست. ابتدا با مطالعات کتابخانه‌ای راهکارهای مقدماتی شناسایی شد. سپس با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و نمونه‌گیری هدفمند، با تعداد 25 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه مصاحبه صورت گرفت. نتایج کدگذاری باز 35 مؤلفه را در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مؤثر نشان داد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، مؤلفه‌ها در 15 مفهوم طبقه‌بندی شدند. درنهایت 6 مقوله از مفاهیم به دست آمد که شامل موارد زیر هست: معلم تمدن ساز، ارزشیابی معلم، اخلاق زیست‌محیطی، تدوین برنامه درسی مناسب، اصلاح الگوی مصرف و پشتیبانی از کالای ملی. نتایج این پژوهش می‌تواند برای سیاست‌گذاران، مسئولان و معلمان آموزش‌وپرورش در جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در مدارس ابتدایی کاربردی باشد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Divisions: Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Subjects > Conferences > The 1st National Conference of the Future School - 2019
Date Deposited: 11 Dec 2019 10:01
Last Modified: 11 Dec 2019 10:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/10682

Actions (login required)

View Item View Item