The Study of the effects of cooperative learning on societal sufficiency of high school boy and girl students in Bonab township

Moradi, Masood and Khaleghkhah, Ali and Rezaeisharif, Ali and Abbaspoor, Reyhane (2016) The Study of the effects of cooperative learning on societal sufficiency of high school boy and girl students in Bonab township. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان دخترو پسر دوره متوسطه‌ی شهرستان بناب)
Ryhane Abbaspoor.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Purpose of this research is the investigation of participative learning impact on students, social competency. This semi-experimental study was conducted among the Benab town’s high school male and female students population with pre- and post-test layout by control group in 1394-95 years. 300 population was selected from eight school class by means of available sampling method who test group was 150 population and control group was 150 population.Participative learning method was applied during 9 sessions in the test group and traditional speech method was applied in the control group. Pre-test was conducted before intervene variable exertion and post-test after experimental variable exertion. The perendine,s social competency questionnaire (1385) with 89% reliability coefficient was used for data collecting.Descriptive and inferential statistic method (multi-variable co-variance) and Spss software package was applied for data analyzing. Obtained results showed that there is significant difference between experiment group students, mean scores and control group students, mean scores. Students’ social competency score in the experiment group had been accompanied with increasing in comparison with control group as a result of learning through participative learning.Also participative learning has meaningful effect on social competency components. So that this research’s results showed that participative learning method can be improved Students’ social competency beliefs about components such as behavioral, cognitive, emotional and excitation.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان دخترو پسر دوره متوسطه‌ی شهرستان بناب
Persian Abstract: هدف پژوهش حاظر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان بود. این مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل در بین جامعه دانش آموزان پسر و دختر دوره متوسطه شهرستان بناب در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. 300 دانش آموز از هشت کلاس سه مدرسه با روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شده¬اند که گرو آزمایش 150 نفر و گروه کنترل 150 نفر بودند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی طی 9 جلسه و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانی استفاده شد. پیش آزمون قبل از اعمال متغیر مدخله¬گر و پس آزمون پس از اعمال آزمایشی انجام شد. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین (1385) با ضریب پایایی 89% استفاده شد. برای تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چندمتغیره) و به کمک نرم افزار spss استفاده شد. یافته¬ها نشان داد بین میانگین نمرات دانش آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. نمره¬ی کفایت اجتماعی دانش آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در اثر آموزش از طریق یادگیری مشارکتی با افزایش همراه بوده است. هم¬چنین یادگیری مشارکتی بر مولفه¬های کفایت اجتماعی تأثیر معناداری دارد. به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد روش یادگیری مشارکتی توانسته است باورهای کفایت اجتماعی دانش آموزان را درباره مولفه¬های (رفتاری، شناختی، هیجانی و انگیزشی) را بهبود ببخشد.نتیجه ی پژوهش با تائید و تاکید مولفه های کفایت اجتماعی نشان داد ، فراگیرانی که با روش مشارکتی آموزش دیده اند دارای هوش هیجانی بالایی هستند و نتایج آموزشی بالایی را دارند و نسبت به محیط پیرامون خود شناخت و عملکرد بهتری را ارئه می دهند .
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Khaleghkah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaeisharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 10:44
Last Modified: 21 Oct 2018 10:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1087

Actions (login required)

View Item View Item