Moazaz, Roghaye and Narimani, Mohammad and Hajloo, Mohammad and Abolghasemi, Abbas and Savdei Oskooei, Daryosh (2016) The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training in dealing with the type of epilepsy on the emotional distress and reducing the seizures in adolescents with epilepsy. Doctoral thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در تعامل با نوع صرع بر آشفتگی هیجانی و کاهش حملات تشنجی در نوجوانان مبتلا به صرع)
Roghaye Moazaz.pdf Download (990kB) |
Abstract
Patients with epilepsy are faced with psychological problems)anxiety, stress and depression).Despite the increased attention to aspects of neurological medicine for epilepsy, Psychological profile of the patient and the psychological impact it is almost unknown. This study aimed to evaluate The impact of cognitive-behavioral stress management training in dealing with the type of epilepsy on the Emotional distress and reducing in seizures in adolescents with epilepsy. In this pilot study, 40 patients with epilepsy (20 patients with epilepsy general, 20 patients with focal epilepsy) A case in Tabriz Epilepsy Society Were selected by convenience sampling And randomly divided into two groups Control and Experimental. Depression, anxiety and stress Lvynda was used to assess emotional distress. Through self-reported frequency of seizures were recorded during the two months prior to the intervention.The experimental group) 10 patients with General epilepsy, 10 patients with Focal epilepsy ) was Cognitive-behavioral stress management were treated within two months of intervention. During this period the control group did not receive any intervention. The present study data Statistical methods MANCOVA, one-dimensional chi-square and Pearson correlation coefficient Were analyzed. The results showed that Cognitive-behavioral stress management intervention in patients with epilepsy lead to Reducing Emotional distress and the frequency of seizures. But in between general and focal epileptic There was no statistically significant results. Also in this study is a significant relationship between emotional distress and the frequency of seizures was achieved. These findings suggest that cognitive-behavioral stress management training to reduce emotional distress and frequency of the seizures. So in addition to drug therapy to improve the disease process, its usability.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در تعامل با نوع صرع بر آشفتگی هیجانی و کاهش حملات تشنجی در نوجوانان مبتلا به صرع | ||||||
Persian Abstract: | بیماران مبتلا به صرع با مشکلات روان¬شناختی(مانند اضطراب، استرس و افسردگی) مواجه هستند. علی رغم توجه روز افزون علم پزشکی به جنبه¬های عصب¬شناختی بیماری صرع، نیمرخ روانی این بیماران و تاثیرات روان-شناختی آن تقریباً ناشناخته مانده است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت استرس شناختی- رفتاری در تعامل با نوع صرع بر آشفتگی هیجانی و کاهش حملات تشنجی در نوجوانان مبتلا به صرع است. در این مطالعه آزمایشی40 آزمودنی (20 بیمار مبتلا به صرع عمومی و 20 بیمار مبتلا به صرع کانونی) دارای پرونده در انجمن صرع تبریز به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه¬های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لویندا به منظور ارزیابی آشفتگی هیجانی مورد استفاده قرار گرفت. فراوانی حملات تشنجی از طریق خود گزارشی طی دو ماه قبل از اجرای مداخله ثبت شد. گروه آزمایش (10 نفر بیمار مبتلا به صرع عمومی و 10 نفر بیمار مبتلا به صرع کانونی) طی دو ماه مورد مداخله درمانی، قرار گرفتند. طی این مدت گروه کنترل هیچ گونه مداخله درمانی دریافت ننمود. داده¬های پژوهش حاضر با روش¬های آماری مانکوا، خی دو تک بعدی و ضریب هبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد اجرای مداخله درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری در بیماران مبتلا به صرع منجر به کاهش آشفتگی هیجانی و فراوانی حملات تشنجی می¬شود. اما در بین دو گروه مبتلا به صرع عمومی و کانونی تفاوت معنادار آماری به دست نیامد. همچنین در این پژوهش بین آشفتگی هیجانی و فراوانی حملات تشنجی در پس آزمون رابطه معنادار به دست آمد. این یافته¬ها حاکی از این است که آموزش مدیریت استرس شناخی- رفتاری منجر به کاهش آشفتگی هیجانی و فراوانی حملات تشنجی می¬شود. بنابراین در کنار دارودرمانی به منظور بهبود روند بیماری، در بیماران مبتلا به صرع قابلیت استفاده را دارد. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 21 Oct 2018 07:33 | ||||||
Last Modified: | 21 Oct 2018 07:33 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1088 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |