examining Psychometric properties of the post – Divorce parental conflict scale from the perspective childrem and its relationship whith adjustment children of the parent

Badalpour, Zeinab and Rezaii Sharif, Ali and Sheykholalslami, Ali (2016) examining Psychometric properties of the post – Divorce parental conflict scale from the perspective childrem and its relationship whith adjustment children of the parent. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی ویژگی¬های روان‌سنجی مقیاس تعارض پس از طلاق والدین از دید فرزندان و رابطه¬ی آن با سازگاری فرزندان این والدین)
Zeinab Badalpour.pdf

Download (370kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aimed at examining Psychometric properties of the post – Divorce parental conflict scale from the perspective childrem and its relationship whith adjustment children of the parent in Ardabil city. Method of The research was the type of correlation and factor analysis. The statistic population was all the children of divorce city of Ardabil were that among them using available sampling method, 300 the children of divorce were selected as sample. and in order to collecting data to the questionnaires - the post – Divorce parental conflict Scale (Sonnenblick & Schwarz, 1992) and compatibility questionnaire Sinha and Singh (1389) responded. The data were analyzed by using spss-23 version and Lisrel 8/7 software and analyzed using of factor analysis and Pearson correlation tests. Results showed that (PPCS) scale and sub-scale scores (Indirect Hostility, Verbal Hostility, and Physical Hostility) were acceptable and highly reliable. factor analyses indicated that the (PPCS) measures three separate factor. The internal consistency by alpha of the scale total score was for his father (0/88) and mother to (0/97). and Results also showed that between the post – divorce parental conflict the children 's parents adjustment have a significant negative correlation. ie the high the post – divorce parental conflict reducing the children 's parents adjustment. With regard to the results of this study can be used the post – Divorce parental conflict scale is a reliable and suitable test to measure the post – Divorce parental conflict from the perspective children.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی ویژگی¬های روان‌سنجی مقیاس تعارض پس از طلاق والدین از دید فرزندان و رابطه¬ی آن با سازگاری فرزندان این والدین
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی ویژگی¬های روان‌سنجی مقیاس تعارض پس از طلاق والدین (PPCS) از دید فرزندان و رابطه¬ی آن با سازگاری فرزندان این والدین بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل عاملی است. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه¬¬ی فرزندان طلاق شهر اردبیل تشکیل می¬دادند که از میان آن¬ها با استفاده از روش نمونه-گیری در دسترس 300 فرزند طلاق به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه¬¬های مقیاس تعارض پس از طلاق والدین سونن¬بیلک و اسکووارز (1992) و پرسشنامه¬ی سازگاری دانش¬آموزان سینها و سینگ (1389) پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده¬های این پژوهش یا استفاده از نرم¬افزار spss23 و Lisrel8/7 و آزمون¬های تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که مقیاس (PPCS) و خرده¬ مقیاس¬های (خصومت¬ غیرمستقیم، خصومت کلامی و خصومت فیزیکی) از اعتبار قابل¬قبول و بالایی برخوردارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس تعارض پس از طلاق والدین سه عامل مجزا را می¬سنجد. همسانی درونی نمره¬ی کل این مقیاس از طریق آلفای کرونباخ برای پدر 88/0 و برای مادر 97/0 به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد که بین تعارض پس از طلاق والدین با سازگاری فرزندان این والدین رابطه¬ منفی معنی¬دار وجود دارد یعنی هرچه تعارض پس از طلاق والدین بالا باشد سازگاری فرزندان کاهش می¬یابد. با توجه به نتایج این پژوهش می¬توان گفت مقیاس تعارض پس از طلاق والدین، ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش میزان تعارض پس از طلاق والدین از دید فرزندان این والدین می¬باشد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaii Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheykholalslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 10:59
Last Modified: 21 Oct 2018 10:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1101

Actions (login required)

View Item View Item