The relationship between students' perfectionism, academic coping and academic burnout

احراری, غفور and بدری گرگری, رحیم and حبیبی, جمیله (2019) The relationship between students' perfectionism, academic coping and academic burnout. In: 2nd National Conference on Social Harms 2019.

[img] Text
G-00156-AB.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Introduction: The goal of this study was to explore whether academic burnout could be predicted based on perfectionism and academic coping among high school students' sample in Saqqez. Methodology: This research is cross-sectional and correlational in nature. 411 high school students (214 females & 197 males) have been chosen and completed 3 questionnaires: Academic Burnout, Perfectionism and Academic Coping scales. Step by step statistical regression and correlation was used for analyzing the data. Results: The findings of this study showed that there is a negative correlation between academic burnout and positive coping strategy, denial coping strategy, and gender, on one hand, and a positive relation with other variables, on the other hand. About 12 percent of academic burnout variance can be explained by four variables i.e., negative perfectionism, order, positive coping strategy, and denial coping strategy. Student’s gender didn't have a significant role in prediction of academic burnout, but there were some significant differences among variables and academic burnout regard to gender. Conclusion: Based on these findings, perfectionism and academic coping can predict academic burnout, so we can prevent academic burnout by instructing coping skills and explain perfectionism characteristics.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی و مقابله تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان
Persian Abstract: مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس کمال گرایی و مقابله تحصیلی در نمونه ای از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سقز بود. روش: این پژوهش از نوع همبستگی مقطعی با تعداد 411 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شاخه نظری (214 دختر و 197 پسر) بود که به مقیاس های فرسودگی تحصیلی، کمال گرایی و مقابله تحصیلی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی فرسودگی تحصیلی اجرا گردید. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و رگرسیون گام به گام این پژوهش نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و مولفه های مثبت و منفی کمال گرایی رابطه مثبت وجود دارد، اما در مورد مولفه های مقابله تنها بین راهبرد فرافکن و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار مشاهده شد. در مورد رابطه سایر مولفه های مقابله تحصیلی یعنی؛ راهبرد بدون مقابله رابطه مثبت، و مقابله مثبت و مقابله انکار، رابطه منفی با فرسودگی تحصیلی وجود دارد. در مورد پیش بینی فرسودگی تحصیلی نیز می توان گفت که چهار متغیر کمال گرایی منفی، نظم، راهبرد مقابله مثبت و راهبرد مقابله فرافکن، در مجموع 1/12 درصد از کل واریانس فرسودگی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که کمال گرایی و مقابله تحصیلی می توانند به عنوان عوامل پیش بینی کننده فرسودگی تحصیلی نقش داشته باشند، بر همین اساس می توان جهت پیش گیری از فرسودگی در محیط های آموزشی، مهارت های مقابله ای را به فراگیران آموزش داده و واقعیات ویژگی های کمال گرایی را برایشان تشریح نمود.
Subjects: Divisions > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Divisions: Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Subjects > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Date Deposited: 09 Feb 2020 07:44
Last Modified: 09 Feb 2020 07:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11148

Actions (login required)

View Item View Item