Comparsion of executive functions (Working memory and attention) among Children with attention deficit hyperactivity disorder and Normal Children.

نریمانی, محمد and تقی زاده, سارا (2019) Comparsion of executive functions (Working memory and attention) among Children with attention deficit hyperactivity disorder and Normal Children. In: 2nd National Conference on Social Harms 2019.

[img] Text
G-00352-AB.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The current study aimed to compare the executive functions (Working memory and attention) among Children with ADHD and Normal Children. The current study is casual-comparative research. The statistical population of this study was all students with ADHD who were in pre-primary school in Ardabil city and all normal students in pre-primary school in Ardebil province .Among the students with ADHD, 30 patients were selected and among the normal children 30 were selected by cluster sampling. The data were collected using Short and Revisited Converters Assessment Scale (CPRS-R: S, Toulouse-Pieron’s attentional Test and Wechsler memory test (multiplication). Data were analyzed by descriptive statistics, mean and standard deviation, and multivariate analysis of variance (MANOVA). The results indicated that there was a significant difference (P=0/005) between the two groups in terms of the two variables of the study. These results reveal that working memory and attention in children with ADHD are significantly lower than those of normal children.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: مقایسه کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی و کودکان عادی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مقایسه¬ی کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی و کودکان عادی بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علّی- مقایسه¬ای است. جامعه¬ی آماری پژوهش را دانش¬آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی و دانش¬آموزان عادی شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل می‏دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس 60 دانش¬آموز (30 نفر دانش¬آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی و 30 نفر دانش آموز عادی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از فرم کوتاه و تجدید¬نظر شده-ی مقیاس درجه¬بندی کانرز والدین(کانرز و همکاران، 1999)، مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان(WISC-R): (فراخناي ارقام) و آزﻣﻮن ﺗﻮﺟﻪ ﻳﺎ آزﻣﻮن دﻗﺖ ﺗﻮﻟﺰ -ﭘﻴﺮون جمع¬آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل واریانس چند¬متغیری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که در هر دو متغیر بین دو گروه از دانش¬آموزان تفاوت معنی¬داری وجود دارد (05/0>P). بنابراین حافظه کاری و توجه دانش¬آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی کمتر از دانش¬آموزان عادی است.
Subjects: Divisions > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Divisions: Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Subjects > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Date Deposited: 09 Feb 2020 08:22
Last Modified: 09 Feb 2020 08:22
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11166

Actions (login required)

View Item View Item