اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

حسن زاده, مهرداد and مولوی, پرویز and آذرکلاه, آنیتا and پورعبدل, سعید (2019) اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. In: 2nd National Conference on Social Harms 2019.

[img] Text
حسن زاده.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

-

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: هدف این مطالعه بررسی اثربخشیِ آموزش مهارت اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش به شیوه¬ی آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر را کلیه¬ی دانش‌آموزان پسر با اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-1394 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه¬ی پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده¬ها از آزمون ریاضی کی¬مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌¬ی اضطراب اجتماعی و مصاحبه¬ی تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. نتايج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (05/0P<). به‌عبارت‌دیگر آموزش مهارت‌های اجتماعی باعث کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص شده است. بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌توان گفت ازآنجاکه آموزش مهارت‌های اجتماعی می¬تواند به افزایش رفتارهای سازگار و تنظیم پاسخ‌های مناسب به محیط تأثیر مهمی داشته باشد. این آموزش می¬تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در این دانش‌آموزان شود.
Subjects: Divisions > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Divisions: Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Subjects > Conferences > 2nd National Conference on Social Harms 2019
Date Deposited: 09 Feb 2020 09:03
Last Modified: 09 Feb 2020 09:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11171

Actions (login required)

View Item View Item