The relationship between willingness to communicate and extrinsic/intrinsic motivation of Iranian intermediate learners of English

Hamidizareh, Saeedeh and Saeedakhtar, Afsaneh and Abdi, Reza (2017) The relationship between willingness to communicate and extrinsic/intrinsic motivation of Iranian intermediate learners of English. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه بین تمایل به ایجاد ارتباط و انگیزه درونی ـ برونی زبان آموزان سطح متوسط ایرانی)
Saeedeh Hamidizareh.pdf

Download (322kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study aimed to examine the potential relationship between willingness to communicate and intrinsic/extrinsic motivation among Iranian intermediate learners studying English as a foreign language . It also attempted to identify the motivational orientation which best predicted willingness to communicate. This study was based on a hybrid framework of the second language willingness to communicate model and the self-determination theory as the motivational framework. It followed a mixed-method design combined with quantitative and qualitative data collection and analysis procedures. For the present study, 133 intermediate EFL learners, who were selected among 164 ones through administering a proficiency test, were required to fill out a questionnaire for measuring their L2 WTC and language learning motivation. All participants were interviewed immediately after delivering their questionnaires, and their attitudes regarding their L2 WTC, and motivation in learning English were surveyed. To explore the possible relationship between intrinsic/ extrinsic motivation and L2 WTC, Pearson correlation coefficient and multiple regression were conducted. Results indicated that both intrinsic and extrinsic motivation were positively and significantly related to L2 WTC. However, only intrinsic motivation made a statistically significant unique contribution to the prediction of L2 WTC in English. According to the results of the interview few of the learners were identified as amotivated ones, while most of them were motivated to learn English. Half of the the motivated learners were both intrinsicaly and extrinsicaly motivated, less than half of them were intrinsically motivated, and few of them were extrinsically motivated.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین تمایل به ایجاد ارتباط و انگیزه درونی ـ برونی زبان آموزان سطح متوسط ایرانی
Persian Abstract: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بالقوه بین "تمایل به ایجاد ارتباط" و "انگیزه درونی/بیرونی" در میان یادگیرندگان سطح متوسط ایرانی که در حال تحصیل زبان انگلیسی بعنوان زبان بیگانه و رشته تحصیلی شان میباشند، صورت گرفته است. چهارچوب این مطالعه بر اساس ترکیبی از مدل تمایل به مشارکت در زبان دوم و نظریه خود مراقبتی بعنوان قالب انگیزه ایی (قالبی برای سنجش انگیزه ) میباشد. این مطالعه از طراحی متد ترکیبی بهره گرفته است که ترکیبی از هر دو روش کمی و کیفی گرداوری داده ها و آنالیز آنها میباشد. در این مطالعه 133زبان آموز سطح متوسط زبان خارجی انگلیسی، که از میان 164 زبان آموز و از طریق تست تعیین سطح انتخاب شدند، به پرسشنامه هایی که برای سنجش سطح "تمایل به ایجاد ارتباط" به زبان انگلیسی و همچنین سنجش میزان انگیزه آنها برای یادگیری این زبان بود پاسخ دادند. همه شرکت کنندگان بلافاصله بعد از تحویل پرسشنامه هایشان مصاحبه شدند و دیدگاه انها درمورد "تمایل به ایجاد ارتباط" به زبان انگلیسی و همچنین هدف و انگیزه ی یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی تاثیر احتمالی انگیزه ی درونی و بیرونی بر روی تمایل به مشارکت، " ضریب همبستگی پیرسون " و "رگرسیون چندگانه" محاسبه شد. نتایج نشان داد که هر دو انگیزه ی درونی وبیرونی ارتباط مثبت و معنی داری با تمایل به ایجاد ارتباط دارد. اگرچه فقط انگیزه ی درونی به لحاظ آماری ارتباط معنی دار منحصر به فردی در پیش بینی تمایل به ایجاد ارتباط (در میان زبان اموزان) به زبان انگلیسی را داشت. بر اساس نتایج مصاحبه، تعداد کمی از زبان آموزان بعنوان زبان آموزان بی انگیزه شناسایی شدند، در حالی که بیشتر شرکت کنندگان انگیزه ی یادگیری انگلیسی را داشتند. در میان، نیمی از زبان آموزان هدفمند از هر دو انگیزه ی درونی و بیرونی برخوردار بودند، (و از میان نیمه ی دیگر) کمتر از نصف آنها از "انگیزه ی درونی" و میزان کمی نیز از"انگیزه ی بیرونی" برخوردار بودند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Saeedakhtar, AfsanehUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 21 Oct 2018 11:30
Last Modified: 21 Oct 2018 11:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1125

Actions (login required)

View Item View Item