Meta- analysis of the application of ICT in teaching and learning on student s achievement

Bigdeli, Zahra and Zahed Babolan, Adel and Khaleghkhah, Ali and Moeinikia, Mehdi (2016) Meta- analysis of the application of ICT in teaching and learning on student s achievement. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر بازده تحصیلی فراگیران)
Zahra Bigdeli.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The done research of development programs in different countries, indicative of the centrality of the role of ICT in teaching and learning is circumstances. the purpose present research, analysis and synthesis analysis presented in the context of the application of ICT in teaching and learning is based on learners' academic performance, this research method is meta-analysis. The population scientific for this study constitue of the written works such as theses and articles in sites irandoc, magiran, sid and noormagz and some papers in indexed journals between years 87-94, that between the done works, 57 research chosed and after studies 50 research were chosen because they have necessary information to review. Data analysis was performed with the help of two soft ware CMA2 & EXCEL. In order to static study in descriptive statistics action used of frequency and percent frequency and in ferential static section, to calculate effect size used of hex and fixed effect and random effect model, to study significant of frequency in research use of method counting (k-square) and in order to combination effects size were used of t vainer possible combination method. To fix the problem publication bias in primary studies used of chart funnel that shows publication bias in primary study at three variable (Learning outcomes, Setting your learning, Academic attitude) in research. To fix the problem was used for tow models of fixed and random effects of Dual and Tuyydy fitness test. In order to cheek homogeneity studies used of test Q that showing the primary studies are not homogeneous. The calculated effect size are significant for studies under both models fixed and random statistically for every four variables examined. Vainer t passible combination results showed that there were significant differences between the effect size combined.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر بازده تحصیلی فراگیران
Persian Abstract: تحقيقات انجام شده پيرامون برنامه‌هاي توسعه در كشورهاي مختلف جهان، نشان دهنده‌ی محوري بودن نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات بلاخص در آموزش و یادگیری می‌باشد. با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف؛ تحلیل و ترکیب تحلیل‌های ارائه شده در زمینه‌ی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش ‌و یادگیری بر بازده تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایان‌نامه‌ها و مقالات مندرج در سایت‌های علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات نمایه شده در مجلات در بین سال‌ها‌ی 94-87 تشکیل دادند، که از بین آثار انجام شده 57 پژوهش انتخاب و بعد از بررسی‌های انجام شده 50 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم برای بررسی برگزیده شد. . تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک دو نرم افزار CMA2 و Excel صورت گرفته است. به منظور بررسی آماری در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، برای بررسی معنی‌داری فراوانی پژوهش‌ها از روش شمارش کای اسکوئر و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید. به منظور بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه از نمودار فانل استفاده شد که سوگیری انتشار را در مطالعات اولیه در سه متغیر (بازده یادگیری، یادگیری خودتنظیم، نگرش تحصیلی) پژوهش نشان داد. برای رفع این مشکل از آزمون برازش دووال و توییدی برای هر دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده گردید. به منظور بررسی همگنی مطالعات از آزمونQ استفاده شد که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبه شده برای مطالعات تحت هر دو مدل ثابت و تصادفی از نظر آماری برای هر چهار متغیر مورد بررسی معنادار هستند. و نتایج ترکیب احتمالاتt واینر نشان داد بین اندازه‌ی اثرها‌ی ترکیب شده تفاوت معناداری وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeinikia, MehdiUNSPECIFIED
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 11:47
Last Modified: 21 Oct 2018 11:47
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1130

Actions (login required)

View Item View Item