Gholizadeh, Behzad (2019) The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive Flexibility, Self-efficacy and Craving in Addicted people under treatment. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد.pdf Download (688kB) |
Abstract
Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment basedtherapy on cognitive flexibility, self-efficacy and craving in people under treatment addicts'. Methodology: The research was applied in terms of purpose and semi-experimental in terms method with pre-test¬ - post-test with control group. The statistical community of the study consisted of all people substance abusers who referred to treatment addiction centers in Ardabil in the years 98.In this way, 30 under treatment addicts with available sampling selected and were randomly assigned to experimental (15) and control (15) groups. At the pre-test, both control and experiment groups responded to the cognitive flexibility questionnaire, self - efficacy and consumption, and then the experiment group was subjected to eight acceptance and commitment therapy sessions and did not provide any intervention to the control group. After the intervention, both groups responded to the questionnaires again in the post-test phase. Results: The results of the analysis of covariance indicated that the effectiveness of acceptance and commitment based treatment on cognitive flexibility, self-efficacy and craving in the experimental group in the post-test. Among the components of cognitive flexibility, significant difference between the test and control group was observed in different options perception components. But there were no significant differences between the components of perception of controllability and perception of behavior justification.Conclusion: it is concluded that acceptance and commitment basedtherapy can lead to increase in cognitive flexibility and self - efficacy of people under treatment addicts' and reduce craving. It can also be used along with other medicinal and non - medicinal treatment.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف¬¬پذیری شناختی، خودکارآمدی و ولع مصرف در معتادان تحت درمان | ||||
Persian Abstract: | هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف¬پذیری¬شناختی، خودکارآمدی و ولع مصرف در معتادان تحت درمان بود. روششناسی پژوهش:این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ نوع روش، نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون-¬¬پس¬آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد دارای سوءمصرف مواد بود که در سال 98 به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل مراجعه کرده به این ترتیب، 30 نفر از معتادان تحت درمان به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. در مرحله پیش¬آزمون هر دو گروه کنترل و آزمایش به پرسشنامه¬ انعطاف¬پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1998) و پرسشنامه وسوسه مصرف مواد پس از ترک فدردی، برعان و ضیایی (2008)پاسخ دادند، سپس گروه آزمایش تحت هشت جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و به گروه کنترل هیچ مداخله¬ای ارائه نشد. پس از اتمام مداخله، هر دو گروه مجدداً در مرحله پس¬آزمون به پرسشنامه¬ها پاسخ دادند. یافتهها: یافته¬های به دست آمده از تحلیل کواریانس حاکی از اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف¬پذیری شناختی، خودکارآمدی و ولع مصرف در گروه آزمایش در مرحله پس¬آزمون بود. در زیر مولفه¬های انعطاف پذیری شناختی، در مولفه ادراک گزینه¬های مختلف تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترلمشاهده شد ولی در مولفه¬های ادراک کنترل پذیری و ادراک توجیه رفتار تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری:نتیجه گرفته می¬شود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند منجر به افزایش انعطاف¬پذیری شاختیو خودکارآمدی معتادان تحت درمان شده و ولع مصرف را کاهش دهد؛همچنین از این شیوه¬ی درمانی می¬توان در کنار سایر درمان-های دارویی و غیر دارویی استفاده نمود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 31 May 2020 04:21 | ||||
Last Modified: | 31 May 2020 04:21 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11307 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |