The rol of resiliency, emotional cognitive self – regulation and early maladaptive schemas in psychological abnormalities of boarding school students

Shahvandi, Iman (2019) The rol of resiliency, emotional cognitive self – regulation and early maladaptive schemas in psychological abnormalities of boarding school students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
نسخه نهایی پایان نامه.pdf

Download (820kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:The purpose of this study was to investigate the role of resilience, cognitive-emotional self-regulation and early maladaptive schemas in the psychological disorders of boarding school students. Research method:This study was a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all 212 students of the twelfth year of the high school of the boarding schools of Shiraz in the school year of 97-98. Availability selected. Data collection tools included Connor Davidson Resiliency Questionnaire (CD-RIS), Garnefsky Emotional Cognitive Regulation Questionnaire, Craig and Sphenhaun CERQ), Short Form of Young Maladaptive Schemas (YSQ-SF), and Short List of Mental Disorders Symptoms Checklist. (SCL-25). Pearson's correlation coefficient and multivariate regression were used to test the hypotheses. Findings: Data analysis by SPSS software showed that resiliency was not significantly correlated with psychological disorders. Cognitive-emotional self-regulation in the two subscales of correlations and early maladaptive schemas in 7 subscales was significantly correlated with the psychological disorders of boarding school students. Conclusion:In this study, resiliency was not able to predict psychological disorders. Cognitive emotion regulation in the two subscales and early maladaptive schemas in the seven subscales predicted the psychological disorders of boarding school students. Keywords: Resiliency, Cognitive Emotion Self-Regulation, Early Maladaptive Schemas, Psychological Disorders, Boarding School Students

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش تاب آوری، خود تنظیمی شناختی هیجانی و طرحواره های ناسازگارانه ی اولیه در ناهنجاری های روانشناختی دانش آموزان مدارس شبانه روزی
Persian Abstract: هدف:پژوهشحاضر باهدف بررسی نقش تاب آوری، خود تنظیمی شناختی هیجانی و طرحواره های ناساگارانه اولیه در ناهنجاری های روانشناختی دانش آموزان مدارس شبانه روزی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی 212 نفر دانش آموزان سال دوازدهمِ مقطع متوسطه دوم مدارس شبانه روزی شهر شیراز در سال تحصیلی 98-97 بود که از بین این دانش آموزان تعداد 138 نفر از آن ها با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه گیری از افراد در دسترس انتخاب شدند.ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های تاب آوری کانر دیویدسون (CD-RIS)، نظم جویی شناختی هیجانِ گارنفسکی،کرایگ و اسپنهاونCERQ))، فرم کوتاه شده طرحواره های ناسازگارانه یانگ(YSQ-SF)و فرم کوتاه چک لیست نشانه های اختلالات روانی(SCL-25) بود.برای آزمون فرضیهها ازضریب همبستگی پیرسونو رگرسیون چندمتغیرهاستفاده شد. یافته‌ها:طبق تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS مشخص گردید که تاب آوری همبستگی معنا داری با ناهنجاری های روانشناختی نداشت. خود تنظیمی شناختی هیجان در دو خرده مقیاس فاجعه سازی و ملامت دیگران رابطه مثبت و معناداری با ناهنجاری های روانشناختی داشتو طرحواره های ناسازگار اولیه در خرده مقیاس هایانزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص و شرم، آسیب پذیری در برابر ضرر و بیماری، اطاعت، ایثار، معیار های سرسختانه و استحقاق/ بزرگ منشی رابطه مثبت و معناداری با ناهنجاری های روانشناختی داشتند. نتیجه‌گیری:در این پژوهش تاب آوری توان پیش بینی ناهنجاری های روانشناختی را نداشت. خودتنظیمی شناختی هیجان در دو خرده مقیاس و طرحواره های ناسازگار اولیه در هفت خرده مقیاس، ناهنجاری های روانشناختی دانش آموزان مدارس شبانه روزی را پیش بینی کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 31 May 2020 05:42
Last Modified: 31 May 2020 05:42
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11318

Actions (login required)

View Item View Item