The Effective storytelling on hope and happiness orphans children

Nourbakhsh, Sargol and Ghamari Kivi, Hossein and Sheikholslami, Ali (2016) The Effective storytelling on hope and happiness orphans children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی قصه¬گویی بر امیدواری و شادکامی کودکان بی¬سرپرست)
Sargol Nourbakhsh.pdf

Download (584kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Current study To evaluate The effectiveness of storytelling on hope and happiness Children were orphaned girl Was performed. The research method was experimental with pretest-posttest design with a control group. Statistical population included all children orphaned daughter of Ardabil city were 95-94. First of boarding institutions in Ardebil city An institution For available to be selected. Of 41 children who were staying at the Institute 30 randomly selected into two groups: experimental (15) and control group (15) were replaced. The experimental group were 8 sessions of 40-minute storytelling and The control group received no intervention. To collect data from Argyle Happiness Inventory and Questionnaire life expectancy Miller et al (1989) was used. Data through multivariate analysis of variance test were. Research findings showed that assumptions about the effectiveness of storytelling on the hope and happiness of children orphaned It was confirmed. The experimental group than the control group in post-test were significantly more hope and happiness. So we can conclude that storytelling on the hope and happiness of children orphaned girl has a significant impact. Keywords: storytelling, hope, happiness, orphans children

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی قصه¬گویی بر امیدواری و شادکامی کودکان بی¬سرپرست
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه¬گویی بر امیدواری و شادکامی کودکان دختر بی¬سرپرست انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه¬ی آماری پژوهش را کلیه¬ی کودکان دختر بی¬سرپرست شهرستان اردبیل در سال 95-94 تشکیل می¬دادند. ابتدا از میان موسسه¬های شبانه روزی شهرستان اردبیل، یک مؤسسه به صورت در دسترس انتخاب شد، و از میان 41 کودکی که در مؤسسه اقامت داشتند 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (15) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه¬ی 40 دقیقه¬ای قصه¬گویی شدند و گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬ی امید به زندگی میلر و پرسشنامه¬ی شادکامی ارگایل و همکاران (1989) استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که فرضیه¬های پژوهش مبنی بر اثربخشی قصه¬گویی بر امیدواری و شادکامی کودکان دختر بی¬سرپرست مورد تأیید قرار گرفته است. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس¬آزمون، به طور معنی¬داری امیدواری و شادکامی بیشتری داشتند. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که قصه¬گویی بر امیدواری و شادکامی کودکان دختر بی¬سرپرست تأثیر معنی¬داری دارد. كليد واژه¬ها: قصه¬گویی، امیدواری، شادکامی، کودکان بی¬سرپرست
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheikholslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 21 Oct 2018 12:29
Last Modified: 21 Oct 2018 12:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1136

Actions (login required)

View Item View Item