The Role of Cognitive Avoidance, Metacognitive Beliefs and Cognitive Failures in Predicting Nurses' State-Trait Anxiety

Fallahian, Hossein (2019) The Role of Cognitive Avoidance, Metacognitive Beliefs and Cognitive Failures in Predicting Nurses' State-Trait Anxiety. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
حسین فلاحیان 9611154106.pdf

Download (396kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:Primary purposes of research, and the research motivation or the reasons why you decided to do this study. Research method:The present study was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study included all nurses working in Tabriz hospitals in 2018 and the sample size was 100 nurses working in 5 specialized educational and specialized centers of Tabriz who were selected by randomized cluster sampling method. Participants were evaluated using Sexton and Dougas cognitive avoidance questionnaires, Wales and Hatton meta-cognitive beliefs, Bradbent cognitive deficits and Spilberger's state-trait anxiety. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression tests. Findings: The results of this study showed that nurses 'anxiety had a negative and significant relationship with cognitive avoidance variable (P<0/01)but there was no significant relationship with metacognitive beliefs and cognitive deficits, as well as nurses' anxiety with cognitive avoidance variable. Negative and meaningful relationship(P<0/01) but with metacognitive variables and cognitive deficits, there is no significant relationship. Regression results also showed that predictive variables justify a total of %13 of the state anxiety variance and %11 of the variance of trait anxiety. Conclusion:Considering that nurses play an important role in improving and improving the health of people in society, eliminating the underlying factors, In particular the cognitive avoidance taht in this study was significantly associated with nurses' state-trait anxiety, creating anxiety reactions in nurses, is considered as a health priority.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش اجتناب شناختی، باورهای فراشناختی و نارسایی¬های شناختی در پیش¬بینی علایم اضطراب حالت-صفت پرستاران
Persian Abstract: هدف:مطالعه حاضر به بررسی نقش اجتناب شناختی، باورهای فراشناختی و نارساییهای شناختی در پیش¬بینی علایم اضطراب حالت - صفت پرستاران پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش:تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان¬های شهر تبریز در سال 1397 بود و حجم نمونه شامل 100 نفر پرستار شاغل در 5 مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی تبریز بود که با روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. شرکت¬کنندگان با استفاده از پرسشنامه¬های اجتناب شناختی سکستون و داگاس، باورهای فراشناختی ولز و هاتون، نارساییهای شناختی برادبنت و کوپر و اضطراب حالت-صفت اسپیلبرگر مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده¬ها با استفاده از آزمون¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد که اضطراب حالت پرستاران با متغیر اجتناب شناختی رابطه منفی داشته (01/0P<) ولی با متغیرهای باورهای فراشناختی و نارساییهای شناختی رابطه معنی¬داری ندارد؛ همچنین اضطراب صفت پرستاران با متغیر اجتناب شناختی رابطه منفی داشته (01/0P<) ولی با متغیرهای باورهای فراشناختی و نارساییهای شناختی رابطه معنی¬داری ندارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیش¬بین در مجموع 13درصد از واریانس اضطراب حالت و 11درصد از واریانس اضطراب صفت را توجیه می¬کنند. نتیجه‌گیری:نظر به اینکه پرستاران نقش مهمی در بهبود و ارتقاء سلامت افراد جامعه دارند رفع عوامل زمینه¬ساز، ایجاد کننده واکنش¬های اضطرابی، به خصوص اجتناب شناختی که در این مطالعه رابطه معنی¬داری با اضطراب حالت-صفت پرستاران به¬دست آمد، به عنوان یک اولویت بهداشتی مطرح می¬گردد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 31 May 2020 07:41
Last Modified: 31 May 2020 07:41
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11369

Actions (login required)

View Item View Item