Shahabi zadeh, Soad and Zahed Babelan, Adel and Khaleghkhah, Ali (2016) Comparing the concidence amount of the universities of Mohaghegh Ardabili, Medical Sciences and Islamic azad university of Ardabil with the learner organization based on learner organization model of Watkins and Marsik. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (مقایسهی میزان انطباق دانشگاههای محقق اردبیلی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی واحد اردبیل با سازمان یادگیرنده بر اساس مدل سازمان یادگیرنده واتکینزومارسیک)
Soad shahabi zadeh.pdf Download (1MB) |
Abstract
The aim of this study was to compare the University of Mohaghegh Ardabil, University of Medical Sciences and Islamic Azad University of Ardabil in compliance with the learner organization based on Watkins, and Marsik model. The aim of this study is applied and the method is causal-comparative.The population of this study is 320 members of the full-time faculty members in the University of Mohaghegh Ardabili,181 members of Medical sciences and 200 members of Islamic Azad University of Ardabil in 94-95 year. The statistical sample consisted of 150 samples (each university has 50 samples) of full-time faculty members of mentioned universities in the city of Ardabil were selected through random sampling method. Required data were collected through standardized Watkins and Marsik questionnaire. The validity of the applied tool was obtained using experts’ opinion and also reliability of the instrument was obtained using Cronbach's alpha coefficient equal to 0.96. Data were analyzed by descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (t one sample, analysis of multivariate variance and post hoc test L.S.D). Findings from analysis of variance (ANOVA) showed that there is a significant difference between the variables mean of the learner organization in three universities. Also the results of post hoc test L.S.D indicated a significant difference between Islamic Azad University of Ardabil and University of Mohaghegh Ardabili in the learner organization variables, so that the amount of obtained mean has become the benefit of the University of Mohaghegh Ardabili. But there is no significant couple difference between universities of Mohaghegh Ardabili - Medical Sciences, Islamic Azad- Medical Sciences. In addition, the results of analysis test of multivariate variance in dicated shows significant difference of linear combination of variable of creation of continuous learning approtunities,promotion of searching and dialogue,persuading society and collaborative learning, disposition systems to access and share learing,empower people toward a collective vision, connect the organization to its environment and leadership model and support of learning among three universities. Key words: : Learner organization, Watkins and Marsik, University of Mohaghegh Ardabili, University of Medical Sciences, Islamic Azad University of Ardabil
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسهی میزان انطباق دانشگاههای محقق اردبیلی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی واحد اردبیل با سازمان یادگیرنده بر اساس مدل سازمان یادگیرنده واتکینزومارسیک | ||||
Persian Abstract: | هدف این پژوهش مقایسهی دانشگاه محقق اردبیلی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی واحد اردبیل در انطباق با سازمان یادگیرنده بر اساس مدل واتکینزومارسیک بود. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردي و ازلحاظ روش علی مقایسهای میباشد. جامعه آماري در این پژوهش اعضاي هیأت علمی تماموقت دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 320 نفر، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تعداد 181 نفرو دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به تعداد 200 نفر در سال 95-94 میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 150 نفر (هر دانشگاه به تعداد 50 نمونه) از اعضای هیأت علمی تماموقت دانشگاههای مذکور شهر اردبیل، به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه استانداردشده واتکینزومارسیک جمعآوری گردید. روایی ابزار بهکاررفته، با استفاده ازنظر متخصصین و پایایی ابزار نیز با روش ضریبآلفای کرونباخ برابر 96/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (t تک نمونهای، تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی L.S.D) تجزیه و تحلیل شد. یافتههای بهدستآمده از آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که بین میانگین متغیرهای سازمان یادگیرنده در سه دانشگاه اختلاف معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی L.S.D بیانگر، تفاوت معنیدار بین دانشگاههای محقق اردبیلی- آزاد اسلامی درمتغیرهای سازمان یادگیرنده بود، بهطوریکه مقدار میانگین حاصلشده به نفع دانشگاه محقق اردبیلی حاصل شد؛ اما تفاوت زوجی معنیداری در بین دانشگاه محقق اردبیلی- علوم پزشکی، علوم پزشکی- آزاد اسلامی، وجود نداشت. علاوه براین نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشانگر تفاوت معنیدار ترکیب خطی متغیرهای ایجاد فرصتهای یادگیری مستمر، ارتقاء جستار گری و تبادلنظر، ترغیب همکاران و یادگیری گروهی، استقرار سیستمها برای دستیابی و تسهیم دانش، توانمندسازی افراد بهسوی چشمانداز جمعی، اتصال سازمان به محیط و مدل رهبران و حمایت از یادگیری در بین سه دانشگاه بود. کلید واژهها: سازمان یادگیرنده، واتکینزومارسیک، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||
Date Deposited: | 21 Oct 2018 12:38 | ||||
Last Modified: | 21 Oct 2018 12:38 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1138 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |