The Role of Using Social Network and Education Motive in Predicting Education Exhaustion of Students

Nicknafs, Hamed (2019) The Role of Using Social Network and Education Motive in Predicting Education Exhaustion of Students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
final niknafas.pdf

Download (880kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The current study was set to to investigate the role of social networking and academic motivation in predicting academic burnout of students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all secondary school students of Ardebil (5600students). Among them 360 of students were assessed applying Cochran formula. Research measurement tools included the Qodsi Social Networking Functioning Questionnaire, Valerend et al., Academic Motivation Questionnaire, Bareso et al., and Academic Burnout Questionnaire. The data gathered were analyzed using SPSS. The results of descriptive analysis showed that students' academic burnout and its components were higher than average. Academic motivation scores were also above average. The results of regression analysis showed that there was significant relationship between overall social network scores and academic motivation with burnout. But among the five dimensions of social networking functions, the increase in social demands in social networks (Beta = 0.33) as well as the generation gap caused by social networks (Beta = 0.15) influenced academic burnout. Also among the dimensions of academic motivation, only the motivational dimension (Beta = 0.43) had an effect on academic burnout.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش استفاده از شبکه های اجتماعی و انگیزش تحصیلی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انگیزش تحصیلی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش‏آموزان انجام شد. روش پژوهش، کاربردی و از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان متوسطه دوره دوم اردبیل به تعداد 5600 نفربود. که تعداد360 نفر از دانش آموزان مذکور به عنوان نمونه آماری محاسبه شد. ابزارهای ‏شامل پرسشنامه‏های کارکردهای شبکه‏های اجتماعی (قدسی) ، پرسشنامه انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران) و فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران) بود. پس از جمع‎آوری داده ها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد فرسودگی تحصیلی دانش‎آموزان و مولفه‎های آن در حد بالاتر از حد متوسط می باشد. همچنین نمره انگیزش تحصیلی بیشتر از حد متوسط به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در حالت کلی بین نمره کلی شبکه‎های اجتماعی و انگیزش تحصیلی با فرسودگی رابطه معنی داری وجود دارد. اما از بین ابعاد 5 گانه کارکردهای شبکه‎های اجتماعی، بعد افزایش مطالبات اجتماعی در شبکه‎های اجتماعی (33/0=Beta) و شکاف نسلی ناشی از شبکه‎های اجتماعی (15/0=Beta) توانایی پیش بینی فرسودگی تحصیلی را داشت. از بین ابعاد انگیزش تحصیلی، تنها بعد بی‎انگیزشی (43/0=Beta) توانایی پیش بینی فرسودگی تحصیلی را داشت.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 31 May 2020 07:48
Last Modified: 31 May 2020 07:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11380

Actions (login required)

View Item View Item