Rasizadeh, Sanaz (2019) Effect of Enrichment of Relationships on Improving Quality of Life, Intimacy and Emotional Adaptation in Couples in Ardabil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
ساناز راثی زاده .pdf Download (511kB) |
Abstract
Research AimThe purpose of this study was to investigate the effect of relationship enrichment on quality of life, intimacy and emotional adjustment in couples in Ardabil city. Research method: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population of this study was all referrals to counseling centers in Ardebil in 2019. The research sample was selected from the clients of Ardebil Counseling Center in an accessible manner. Of the registrants, 32 participated in the pre-test. These 32 subjects were randomly assigned into two experimental and comparison groups. 16 patients were assigned to the experimental group and 16 to the control group. Data were collected using the Quality of Life Questionnaire (SF-36), the Walker and Thompson Intimacy Questionnaire, and the Wang Emotional Intelligence Questionnaire (2002). Data were analyzed using SPSS 20 software Findings: The results show that relationship enrichment has a significant effect on quality of life in Ardabil couples and relationship enrichment skills on quality of life (physical health, energy, emotional well-being, social function and general health). ) Has a positive effect and increases these variables and reduces the dimensions of role disorder due to physical health, role disorder due to emotional health, pain. . Conclusion: The results showed that intimacy was higher in couples who were trained in relationship enrichment skills than in the control group, as well as relationship enrichment skills in the dimensions of self-affective self-evaluation, affective appraisal, emotion regulation, and emotion regulation. It has a positive impact.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثر بخشی غنی سازی روابط بر بهبود کیفیت زندگی،صمیمیت و سازگاری عاطفی در زوجین نامتعارض شهر اردبیل | ||||
Persian Abstract: | هدف:هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی غنی سازی روابط بر بهبود کیفیت زندگی،صمیمیت و سازگاری عاطفی در زوجین نامتعارض شهر اردبیل بود. روششناسی پژوهش:روش پژوهش به صورت نيمه تجربي بود و طرح آن شامل پيش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين تحقيق متشکل از کلیه زوجین نامتعارضی بود که به مراکز مشاوره شهر اردبیلدر سال 1397 مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش از ميان زوجین نامتعارض به شيوهي در دسترس انتخاب شد. از مجموع زوجین نامتعارض 32 نفر در پيشآزمون شرکت کردند. اين 32 نفر در دو گروه آزمايش و کنترل به صورت تصادفي، جايگزين شدند . 16 نفر در گروه آزمايش و 16 نفر در گروه کنترل قرار داده شدند. برای گردآوری داده های از پرسشنامه های کیفیت زندگی(SF-36) ،پرسشنامه صمیمیت زوجین واکر و تامپسون و پرسشنامه هوش عاطفی وانگ (2002) استفاده شد همچنین مهارت های غنی سازی روابط برای زوجین گروه آزمایش در 8 جلسه و در مدت 1 ماه(هر هفته 2 جلسه) در قالب جلسات رواني آموزشي، به صورت گروهي به زوج¬ها آموزش داده شد. برای تحلیل فرضیه ها از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد، و نتایج با استفاده از نرم افزار 20-SPSS تحلیل شد. یافتهها:نتایج تحقیق حاکی از آن است که غني¬سازيروابطبر ابعادبهبودکيفيتزندگیدرزوجینشهراردبيل تاثیر معنی¬داری داشته و مهارتهای غني¬سازيروابطبر ابعاد کيفيتزندگی (سلامت جسمانی، انرژی، بهزیستی هیجانی، کارکرد اجتماعی و سلامت عمومی) تاثیر مثبت دارد و باعث افزایش این متغیرها شدهو به کاهش ابعاد اختلال نقش بخاطر سلامت جسمی، اختلال نقش بخاطر سلامت هیجانی، درد می¬انجامد نتیجهگیری:نتیجهبهدستآمدهدراینخصوصنشاندادکهصمیمیت در زوجینی که مهارتهای غني¬سازي روابط را آموزش دیده بودند بیشتر از گروه کنترل بود و همچنین مهارتهای غني¬سازيروابطبر ابعاد ارزیابی خود عاطفی، ارزیابی عواطف دیگری، بکارگیری عواطف و تنظیم عواطف تاثیر مثبت دارد . | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Jun 2020 07:32 | ||||
Last Modified: | 06 Jun 2020 07:32 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11386 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |