Evaluation and comparison of draft efficiency of two type of garden tractor ITM950 and agricultural tractor ITM470 in postharvest process

Shivrak, Soleiman and Rasekh, Mansour and Mardani, Aref (2017) Evaluation and comparison of draft efficiency of two type of garden tractor ITM950 and agricultural tractor ITM470 in postharvest process. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (ارزیابی و مقایسه عملکرد کششی دو نوع تراکتور باغی ITM950 و تراکتور کشاورزی ITM470 در فرآیند پس از برداشت)
Soleiman Shivrak.pdf

Download (608kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Two important features which are often used as a way to compare tractors, are the maximum draft force and till power. This research is based on evaluating the power of rolling resistance, traction force, tilling power, and weight transfer of ITM950 and ITM470 tractors, in the postharvest process. To make this evaluation, a number of experiments were carried out in two different stages. The first stage of the experiment was forwarded using two kinds of tractors, two level of slippage, six different speeds (three heavy speeds and three high speeds), two loads, and three repetitions. In this stage, MF285 tractor was used as load force. At the second stage, the power of draft force and weight transfer of tractors were experimented through a two-wheel trailer. To extend, experiments of ITM470 and ITM950 tractors, two different loads on trailers, and four repetitions were done. Variance analyses of obtained results were considered in factorial experiment in complete randomized blocks, and then analyzed by MSTATC software. The results indicated that tractor type on the rolling resistance was significant in 1% level. According to the results of variance analyses, the main impacts of speed, slippage, load, and tractor type were significant on traction force in 1% level. Moreover, the interaction of speed and slippage in tractor type were significant on traction force in 1% level. It was drawn out from the experiment using MF285 tractor that the maximum traction force belonged to ITM470 with 11.11 KN in first heavy speed, and the minimum traction force belonged to ITM950 with 2.27 KN in third high speed. The results of variance analyses on till power displayed that the main effects of speed, slippage, load, and tractor type were significant on 1% level, and so was the interaction of speed in slippage, tractor type, and load. Simultaneously, the trinal interaction of speed in slippage in type of tractor was significant on till power in 1% level.The results derived from experiments through two-wheel trailer also showed that the main impacts of load, tractor type, and their interaction influence on draft force, and tilling power was significant in 1% level.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: ارزیابی و مقایسه عملکرد کششی دو نوع تراکتور باغی ITM950 و تراکتور کشاورزی ITM470 در فرآیند پس از برداشت
Persian Abstract: یکی از مشخصه های مهم تراکتورها که اغلب برای مقایسه و ارزیابی آنها بکار میرود، بیشینه نیروی کششی و توان مالبندی آنها می باشد. در این تحقیق میزان مقاومت غلتشی، نیروی کششی، توان مالبندی وميزان انتقال وزن دو تراکتور باغی ITM950 و تراکتور کشاورزی ITM470 در فرآیند پس از برداشت ارزیابی و مقایسه گردید. برای انجام این کار، آزمونهایی در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول آزمايشاتي با دو نوع تراکتور مورد بحث، در دو سطح لغزش، شش سرعت ( دنده ) متفاوت تراکتورها ( سه سرعت در دنده سنگین و سه سرعت در دنده سبک )، دو بار مختلف و سه تکرار انجام گردید. در اين مرحله از يك تراكتور 285MF نيز بعنوان بار كششي استفاده شد. در مرحله دوم ميزان نيروي كششي و انتقال وزن تراكتورها با استفاده از يك تريلي دو چرخ مورد آزمايش قرار گرفت كه در اين مرحله از دو نوع تراكتور 470ITM و 950ITM ، دو بار مختلف روي تريلي و چهار تكرار؛ آزمونها انجام داده شد. تجزیه واریانس نتایج حاصله بر مبنای آزمایش فاکتوریل در طرح پایه کاملا تصادفی و توسط نرم افزار MSTATC‌ انجام شد. نتایج نشان داد که عامل نوع تراکتور روی مقاومت غلتشی اثر معنی داری در سطح احتمال 1٪ دارد. همچنین با توجه به نتایج تجزیه واریانس مشاهده گردید که اثرات اصلی دنده حرکت، لغزش، بار و نوع تراکتور، بر روی نیروی کششی در سطح احتمال 1٪ معنی دار شده اند. علاوه بر اینها اثرات متقابل دوگانه دنده در نوع تراکتور و لغزش در نوع تراکتور بر روی نیروی کششی، در سطح احتمال 1٪ معنی دار شدند. در انجام آزمونها با استفاده از تراكتور 285MF، بیشترین میزان نیروی کششی مربوط به تراکتور ITM470 ، به مقدار 11/11کیلو نیوتن در دنده یک سنگین و کمترین مقدار نیروی کششی به میزان 27/2 کیلو نیوتن در دنده سه سبک تراکتور ITM950 بدست آمد. نتایج تجزیه واریانس مربوط به توان مالبندی حاکی از آن بود که اثرات اصلی دنده حرکت، لغزش، بار و نوع تراکتور؛ بر روی توان مالبندی در سطح احتمال 1٪ معنی دار شده اند. همچنین اثرات متقابل دوگانه دنده در لغزش، دنده در نوع تراکتور، لغزش در نوع تراکتور و دنده در بار و نیز اثر متقابل سه گانه دنده در لغزش در نوع تراکتور بر روی توان مالبندی؛ در سطح احتمال 1٪ معنی دار شده اند. نتايج حاصل از انجام آزمونها با تريلي دو چرخ نيز نشان داد كه اثر اصلي بار و نوع تراكتور و اثر متقابل آنها روي نيروي كششي و ميزان انتقال وزن، در سطح احتمال 1% معني¬دار شدند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rasekh, MansourUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mardani, ArefUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Divisions > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Divisions: Subjects > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Date Deposited: 21 Oct 2018 12:39
Last Modified: 21 Oct 2018 12:39
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1139

Actions (login required)

View Item View Item