The study of fantasy in childish poetryAhmad Sovailem

Gholizadeh, Zeinab (2019) The study of fantasy in childish poetryAhmad Sovailem. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
زینب قلی زاده.pdf

Download (901kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:Imagination is one of the major elements of aesthetics in literary criticism, and what this technique means is the style features, which gives the literary text a technical nature. Ahmed Sevillem is one of the Egyptian poets who has played an important role in educating children and teaching them ethical and valuable points by creating the Al-Tifl Al-Arabi poetical work and by making beautiful fantasies in this work and the attraction of children. Research method:He has put his work on hand to teach children informative points, sometimes the poet, by referring to the Qur'an, has upheld the original religious values. In general, the poet's artistic allegories require the use of imagery and the artistic imagination elements. Findings: The theme of Ahmed Sevillem’s poems is teaching children informative content; therefore, once the poet has adapted from the Qur'an and once with the words consonant in the form of symmetry and once in the form of contradiction and liken (mutual sensory, or sensual, intellectual), he has tried to beautify these poems and to attract the audience that these aesthetic elements make poetry grow in the minds of children. In dealing with children in his poetry, he has adopted a style that is consistent with the education of children, because on the one hand, he has shown the way to human nature with moral qualities such as worship of God, prayer, human creation, and on the other hand, has led them to community and science education and observing order and patriotism. Conclusion:The result of this research is that it uses a descriptive-analytic method to study fantasy in Ahmad Seville's children’s poetry to show how fantasy along with a rich theme for teaching has led to the order, continuity and alignment of Ahmed Seville's poems.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی خیالپردازی در اشعار کودکانه احمد سویلم
Persian Abstract: هدف:خیالپردازی از ارکان مهم زیباییشناسی در نقد ادبی است، و منظور از این فن همان خصائص اسلوبی است،که به متن ادبی ماهیتی فنی میبخشد، احمد سویلم از شاعران مصر است که با آفرینش دیوان «الطفل العربی» وبا خیالپردازیهای زیبا در این دیوان و جذب کودکان نقش مهمّی در تعلیم آنها و آموزش نکات اخلاقی و ارزشی بدآنها داشته است. روش‌شناسی پژوهش:وی دیوانش را دستمایهای برای آموزش نکات آموزنده به کودکان قرار داده است، گاه شاعر با استناد به قرآن، از ارزشهای اصیل دینی محافظت نموده است. به طور کلّی تمثیل‌های هنرمندانه شاعر، لزوم به کارگیری تصویرپردازی و عناصر خیال هنرمندانه را می‌طلبد. یافته‌ها:درون مایه اشعار احمد سویلم آموزش مطالب آموزنده به کودکان است؛ لذا شاعر یکبار با اقتباس از قرآن و یکبار با استفاده از کلمات همسو در قالب مراعات النظیر و یکبار در قالب تضاد ویکبار با استفاده از همانند پنداری (دوسویه حسی ،یا حسی ،عقلی )سعی در زیبا نمودن این اشعار و جلب مخاطب نموده است که این عناصر زیبایی شناسی باعث می شود که اشعار در ذهن کودکان هر چه بیشتر پرورانده شود. وی در مواجهه با کودکان در اشعارش سبکی را اختیار کرده که همساز با تعلیم و تربیت کودکان باشد؛ چرا که از یک طرف راه رسیدن به منش انسانی را با ویژگی‌های اخلاقی چون خداپرستی، نماز، آفرینش انسان نشان داده و از سویی دیگر آنها را به اجتماع و علم آموزی و رعایت نظم و مقررات و وطن پرستی سوق داده است. نتیجه‌گیری:دستاورد این پژوهش این است که با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی خیالپردازی در شعر کودکانۀ احمد سویلم میپردازد تا نشان دهد که خیالپردازی در کنار درون مایه‌ای پربار برای آموزش چگونه باعث نظم، تداوم و چینش اشعار احمد سویلم شده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Aghaei, MehrdadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Azaddel, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 06 Jun 2020 07:48
Last Modified: 06 Jun 2020 07:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11394

Actions (login required)

View Item View Item