Sadeghi, Zahra (2019) Comparative the Effectiveness of Play Therapy and Laughter Therapy on Reducing Anxiety and Hopelessness of Children Suffering from Cancer. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
980212_Thesis_Template(1).pdf Download (826kB) |
Abstract
Research Aim: The purpose of the present study was to compare the effectiveness of play therapy and laughter therapy on reducing anxiety and hopelessness of children suffering from cancer. Research method: This study was an experimental study with per- test, post-test, and control group. The population of the study contained all children suffering from cancer in Bu-ali Teaching Hospital from 1397 to 1398 in Ardebil. Forty eight children were chosen through available sampling method, and randomly divided into two experimental groups and one control group (each group composed of 15 participants). One of the experimental groups received 8 sessions of play therapy for 40 minutes and another experimental group received 8 sessions of laughter therapy through watching comic clips for about 40 minutes. The instruments of the study were 1. Kazdin hopelessness scale for children, 2. Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS). And the obtained data were analyzed through Covariance statistical method. Findings: The results of covariance analysis showed that laughter therapy and play therapy significantly decreased anxiety and hopelessness scores in the posttest phase. But no difference was found between the effectiveness of play therapy and laughter therapy on anxiety and hopelessness. In other words, both methods were equally effective. Conclusion: According to the finding of the study, it might be claimed that laughter therapy and play therapy intervention could reduce anxiety and hopelessness. As a result, these therapies can be used as a complementary treatment in addition to the main cancer treatments.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه اثربخشی بازی درمانی و خنده درمانی بر اضطراب و ناامیدی کودکان مبتلا به سرطان | ||||
Persian Abstract: | هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثریخشی آموزش خنده درمانی و بازی درمانی بر کاهش اضطراب و ناامیدی کودکان مبتلا به سرطان بود. روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی کودکان مبتلا به سرطان بستری به مرکز آموزشی-درمانی بیمارستان بوعلی در سال 1398-1397 تشکیل دادند. نمونه به حجم 45 نفر با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل هر کدام (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 40دقیقه ای خنده درمانی گروهی و هم چنین پخش کلیپ طنز را دریافت کردند و گروه دیگر 8 جلسه بازی درمانی 40 دقیقه ای را دریافت کردند. ابزار پژوهش مقیاس ناامیدی کودکان کازدین و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس بود. داده های به دست آمده با روش کوواریانس تک متغییری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که خنده درمانی و بازی درمانی موجب کاهش معنادار نمرات اضطراب و ناامیدی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون شده است. اما تفاوتی میان اثر بخشی خنده درمانی و بازی درمانی بر کاهش اضطراب و ناامیدی یافت نشد. نتیجهگیری: با توجه با یافته های پژوهش می توان گفت که مداخله خنده درمانی و بازی درمانی بر کاهش اضطراب و ناامیدی موثر است، در نتیجه این درمان ها می توانند به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان های اصلی سرطان به کار روند. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 06 Jun 2020 07:56 | ||||
Last Modified: | 06 Jun 2020 07:56 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/11402 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |